"Pan Sigarší pro nás nikdy nepracoval, ani jako zaměstnanec, ani jako volný spolupracovník. Nikdy jsme s ním také neuzavřeli žádnou dohodu," sdělila Novinkám Anna Rausová, koordinátora Svobodné Evropy pro vztahy s veřejností.

Štvaní a práce pro nepřátele

AP se ve svém tvrzení odvolává na přítele odsouzeného novináře a právníka Mohammeda Saifzadeha.

Tribunál podle něj žurnalistu zhledal vinným z podněcování nepokojů mezi Íránci, z urážlivého napadání úřadů, spolupráce s nepřátelskými vládami a skupinami ohrožujícími chod státu. Jak tvrdí, Sigarší se měl těchto přečinů dopustit během práce pro vysílání Farda a pro íránský provinční deník Gilan Emrúz.

Saifzadeh uvedl, že se jménem Sigaršího proti rozsudku odvolá. "Zcela jistě podáme proti rozsudku protest. Já a mí kolegové věříme, že činnost revolučního tribunálu je protiústavní a instituce není pružná ke změnám," vysvětlil advokát.

Na odvolání má Sigarší dvacet dní. S obhajobou mu pomůže i Nositelka Nobelovy ceny za mír z roku 2003 Šírín Ebadíová [celá zpráva]; další právník Jahangír Rad.

Tribunál soudí od roku 1979

Farda je vnímám íránskými úřady jako nástroj americké propagandy. Vysílání podle Teheránu podkopává funkci státu s cílem svrhnout klerikální systém.

Íránský revoluční tribunál byl zřízen v roce 1979. Reformisté jeho existenci považují za protiústavní a žádají jeho zrušení.