První zatěžkávací zkouška tak přijde až v noci na pondělí. Očekává se, že po zavedení mýtného pro nákladní vozidla s hmotností nad 12 tun v Německu stoupne provoz kamiónů na českých silnicích. Dopravní firmy totiž začnou ve snaze ušetřit na nákladech využívat ve větší míře tranzit přes Českou republiku, kde se s výběrem elektronického mýta orientačně počítá od roku 2006.

Řidiči zaplatí v Německu průměrně 12,4 eurocentu, tedy zhruba čtyři koruny na kilometr. Poplatky lze platit buď pomocí palubní jednotky zabudované v nákladním automobilu, manuálně u terminálů, nebo před jízdou prostřednictvím internetu. Při použití palubních jednotek je vyúčtování jednou měsíčně. Kontrola se provádí prostřednictvím 300 mostních konstrukcí s infračervenými senzory a na placení dohlížejí i mobilní týmy.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že v prvních hodinách bylo přistiženo 120 kamiónů bez zaplaceného mýtného. Řidiči museli zpravidla zaplatit pokutu 75 eur (2350 korun). První zatěžkávací test však přijde v neděli ve 22:00, kdy přestane platit nedělní a sváteční zákaz jízdy těžkých nákladních vozidel.

Dlouhé kolony se dají očekávat zejména na hranicích s Francií, Polskem a Rakouskem. Dosud je vybavena jednotkami pro automatické odečítání elektronického mýta jen menšina ze zahraničních kamiónů, které pravidelně jezdí do Německa. Sdružení Toll Collect proto nasadilo více než 5000 dodatečných pomocníků, aby se vyhnulo chaosu. V pohotovosti bude rovněž policie a pohraniční stráž.

Češi jsou připraveni

Čeští autodopravci jsou většinou na zavedení mýtného na dálnicích v Německu připraveni. Zařízeními pro automatické odečítání mýta není podle údajů sdružení autodopravců Česmad vybavena jen šestina z 12 000 českých kamiónů. Řidiči vozidel bez palubní jednotky budou muset přiznání k mýtnému provádět manuálně u některého ze zhruba 3500 terminálů, které jsou umístěny u vjezdů a výjezdů z dálnic.

Systém elektronického mýtného založeného na satelitní komunikaci začal v Německu fungovat s více než ročním zpožděním kvůli řadě technických potíží.