Cena roční známky pro osobní automobily do 3,5 tuny se zvýší z dosavadních 750 na 1100 slovenských korun.

Pro vozy od 3,5 do 12 tun bude stát místo pěti o tisíc korun 7500 a nákladním automobilům nad 12 tun podraží opět tisíc korun na 15 tisíc.

Vedle roční dálniční známky se zavede týdenní, měsíční a denní nálepky. Dosavadní patnáctidenní známky se ruší.

Už žádné podmínky

Zaměstnanci slovenské odtahové služby, kteří podmiňují vydání automobilu zaplacením poplatku, riskují dvouleté vězení. Tak zní rozhodnutí Nejvyššího soudu SR, které není automaticky závazné pro ostatní soudy, ale slouží jako návod.

"Soudy nižších stupňů, policie a prokurátora to respektují z titulu autority Nejvyššího soudu," citoval předsedu senátu Nejvyššího soudu Štefana Harabina list Národná obroda.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu se týká případu advokáta Petra Schmidta, kterému v roce 2001 odtáhli auto, když parkoval před věznicí v Leopoldově.

Advokát u sebe neměl požadovaných 1600 korun a odtahová služba mu auto vydala až po sepsání dokumentu o uznání dluhu u notáře. Podle Nejvyššího soudu pracovník odtahové služby jednal nezákonně.

Pokud pracovník odtahové služby odmítne vydat majiteli vozidlo, je podezřelý z trestného činu útlaku, za který mu hrozí až dvouletý trest, zní verdikt.

Odmítnutí rozsudku

"Právem řidiče je minimálně na něj podat trestní oznámení," tvrdí Harabin. Jednatel leopoldovské odtahové služby tvrdí, že zákon neporušili.

"Advokát dodnes poplatek za odtažení nezaplatil. To je důkaz, že ho k tomu nikdo nenutil. Náš zaměstnanec postupoval podle interní směrnice, která umožňuje vydávání vozidel až po zaplacení poplatku," říká jednatel.

Bratislavské odtahové služby se na dotaz Práva odmítly k rozhodnutí Nejvyššího soudu vyjádřit. Ústavní právník Peter Kresák se domnívá, že v těchto případech dochází také k omezování vlastnického práva.

"Na základě tohoto rozhodnutí Nejvyššího soudu bude odtahová služba při dalším případu vědět, že spor prohraje," dodává Kresák.