Odsouzeni byli reportéři deníku New York Times James Risen a Jeff Gerth, novinář Robert Drogin z listu Los Angeles Times, zpravodaj agentury Associated Press Josef Hebert a zpravodaj televizního kanálu ABC Pierre Thomas, který v té době působil v CNN.

Soudce však rozhodl, že platit začnou až poté, co se o případu rozhodne v odvolacím řízení. Advokát reportérů z listu New York Times George Freeman prohlásil, že se proti verdiktu okamžitě odvolá.

"Times nadále věří, jak jsme to dělali po desítky let, že důvěrnost zdrojů má základní význam, abychom veřejnosti poskytli co nejširší pohled na důležité události dne. Zvláště ty, které se týkají jednání vlády," uvedl Freeman v písemném prohlášení.

Dodal: "Žurnalisté by prostě nemohli dělat svou práci, kdyby byli nuceni prozradit své důvěrné zdroje."

Novináři informovali o špionážní aféře

Všichni novináři  psali o špionážní aféře z let 1999 až 2000. Tehdy byl jaderný vědec Wen Ho Lee původem z Tchaj-wanu podezříván ze špionáže pro Čínu.

V laboratořích Los Alamos se totiž ztratily tajné dokumenty. Přestože mu nebyla prokázána vina, strávil ve vazbě devět měsíců a nebylo s ním zacházeno v rukavičkách.

Právě Lee napadá novináře, že zveřejněním tajných informací o jeho případu ho poškodili v procesu, který vede proti ministerstvu spravedlnosti a ministerstvu energie.

"Ačkoliv se novináři mohou odvolávat na první dodatek ústavy, tento případ pod něj nespadá," uvedl Leeův obhájce Brian Sun: "Lee byl připraven o klíčové informace, které bez diskusí prosákly od představitelů vlády." Právě ty mínil použít v procesu proti vládní institucím.

Soudce se přiklonil k tvrzení Leeova zástupce a odmítl tvrzení novinářů, že zveřejněné informace mohl získat Lee kdekoli.