Hlavní obsah

Část evropských aerolinek mění po pádu airbusu bezpečnostní pravidla v kabině

Novinky, BBC, Los Angeles Times
Aktualizováno

Několik evropských aerolinií začalo měnit bezpečnostní pravidla. Po pádu airbusu Germanwings, se kterým zamířil k zemi druhý pilot, už nesmí zůstat v pilotní kabině jen jeden člen posádky. Vždy s ním bude muset být někdo z palubního personálu.

Instruktážní video, jak otevřít dveře kokpitu Airbusu A320 pomocí kóduVideo: Novinky/Reuters

 
Článek

Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle.

S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. "Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví," citovala ze sdělení firmy agentura AFP.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Zavedení obdobného opatření oznámily také islandské aerolinky Icelandair a francouzská společnost Air Transat.

Velké společnosti jsou zdrženlivější. "Zatím je příliš brzy," řekl agentuře APA mluvčí rakouské společnosti Austrian Airlines, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.

V případě Lufthansy neexistuje nařízení, aby v kabině zůstali vždy dva členové posádky. U ČSA by podle Českého rozhlasu měli v kokpitu vždy zůstat dva lidé. Pilota, který odejde například na toaletu, nahrazuje někdo z dalších členů posádky.

Povinnost může zavést Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Dveře nejde otevřít zvenčí

Po atentátech z 11. září 2001, kdy teroristé z Al-Káidy použili k útokům v New Yorku a Washingtonu unesená letadla, se zvýšila bezpečnostní opatření na palubách letadel. Především byly instalovány bezpečnostní dveře, které nejde otevřít zvenčí, pokud si to posádka nepřeje.

Dveře jsou pancéřované a nejde se přes ně dostat ani s pomocí ručního granátu. Dveře během letu zůstávají zamčené a otevřít je nelze proti vůli posádky v pilotní kabině.

Zámek má tři módy, které se ovládají ze sedadel pilotů - odemčeno, normální a zamčeno. Mód odemčeno umožňuje vstoupit do kabiny například stewardovi nebo pilotovi vracejícímu se z toalety. Kdo jde do kabiny, vidí posádka na obrazovce, protože prostor u dveří snímá kamera.

Foto: Leonhard Foeger, Reuters

Systém otevírání dveří Airbusu A320 na letovém simulátoru

V normálním módu jsou zamčené, ale po zadání číselného kódu je lze otevřít zvenčí zadáním speciální kódu na klávesnici. Dveře se otevřou s půlminutovým zpožděním.

Pokud ale posádky nastaví mód zamčeno, nelze se do kabiny dostat ani s pomocí kódu. To má zabránit tomu, aby kódu použili teroristé, kteří ho násilím dostali z některého ze členů posádky.

Ve Spojených státech platí nařízení, že pilot nesmí zůstat v kabině sám. Pokud jde kapitán nebo druhý pilot na WC, musí v kabině být i jeden ze stewardů. Ten pak pustí vracejícího se pilota dovnitř. V Evropě to však neplatí, záleží na jednotlivých aerolinkách.

Reklama

Výběr článků

Načítám