"Proč o tom mluvíme den před přistáním, a nikoli den po startu?" napsal William C. Anderson, zaměstnanec smluvního partnera NASA United Space Alliance LLC, méně než 24 hodin před osudným výbuchem Columbie. Po vzrušené debatě se totiž inženýři, vedoucí týmů i ředitel Langleyho výzkumného střediska v Hamptonu rozhodli nezatěžovat záležitostí nejvyšší vedení NASA.

Inženýr navrhoval evakuaci posádky

Letový kontrolor Johnsonova vesmírného střediska Jeffrey V. Kling se znepokojující přesností předpověděl, co hrozilo raketoplánu během průchodu atmosférou v případě, že by se vysoce zahřátý vzduch dostal do komory pro kolo.

Pouhých 23 hodin před katastrofou vydal jeho tým doporučení, že v případě deformace podvozku v důsledku přehřátí by se měla posádka raketoplánu evakuovat (za předpokladu, že hořící křídlo nezpůsobí výbuch raketoplánu ještě dřív, než se astronauti vůbec dostanou ven). Následující den byl právě Kling prvním z týmu kontroly letu Columbie, kdo oznámil náhlou, nevysvětlitelnou ztrátu dat ze senzorů z levého křídla stroje.

Varovat se pokoušelo několik inženýrů

Emaily o hrozbě zkázy raketoplánu publikované ve středu ukazují na mnohem vážnější diskusi o riziku Columbie než byla ta, kterou vzbudil tři dny předtím email Roberta Daughertyho. Ten se obával problémů s přistáním způsobených vypuštěnými pneumatikami nebo poškozením kol způsobenými vysokou teplotou při průchodu atmosférou. [celá zpráva]