Novináře Čchen Jung-čoua zadržela v polovině měsíce policie s podezřením, že "poškodil podnikatelskou pověst", když napsal 15 článků o finančních a dalších problémech velké polostátní firmě Zoomlion.

The New Express po zatčení zveřejnil celostránkový úvodník pod titulkem: "Prosím, propusťte našeho člověka" vytištěný výrazným černým písmem. Šlo o zřídka vídaný případ místního sdělovacího prostředku, který se postavil čínským úřadům, jež udržují média pod přísnou kontrolou.

Ke svému novináři se ale nakonec obrátil zády. "Tyto noviny nebyly dostatečně důsledné při ověřování faktů v jeho článcích. Deník po incidentu přijal nepřiměřená opatření, která velmi poškodila důvěru veřejnosti v média," uvedl list, který dříve zdůrazňoval, že redakce prověřila Čchenovy zprávy a nenašla v nich žádné podstatnější chyby.

Když se přiznal, redakce se od něj odvrátila

Redakce změnila postoj, když se Čchen v sobotu objevil ve vysílání státní televize, kde uznal svou vinu. "Chci uznat svou vinu a projevit lítost. Poškodil jsme firmu Zoomlion a také všechna zpravodajská média i důvěru, o kterou usilují u veřejnosti. Udělal jsem to hlavně proto, že jsem toužil po penězích a slávě. Byl jsem zneužit," prohlásil Čchen. Podle ochránců lidských práv novinář hovořil pod úředním nátlakem.

Ve svých zprávách firmu Zoomlion obvinil, že poskytuje podvodné účetní údaje včetně "nafouknutého" zisku. Zoomlion a jeho pobočky měl podle informací zveřejněných na internetových stránkách společnosti v loňském roce zisk a daňové výnosy více než 12 miliard jüanů (dvě miliardy Kč). Firma označila novinářova tvrzení za pomluvu.

Zoomlion paří mezi největší čínské výrobce stavebních strojů, jako jsou buldozery, a patří mezi největší daňové přispěvatele ve městě Čchang-ša v sousední provincii Chu-nan.