Cíl rakouských pilotů je prostý: v případě odhalení nehlášeného pohybu vojenských letounů se snaží stroj vyfotografovat. Snímky potom poslouží jako důkaz při eventuálním diplomatickém protestu.

Američané létají zkratkou

Stíhačky Draken, které používá rakouské vojsko, vzlétají častěji od zostření krize kolem Iráku. Vídeň sice povoluje přelety vojenských sil v rámci operací OSN, ostatní vzdušné transporty mimo civilní dopravu ovšem podléhají zvláštnímu povolení. Poloha země, ležící mezi čtyřmi členskými státy NATO, ale Američany neustále svádí ke "zkratkám".

Až 40 nelegálních přeletů denně

Nejfrekventovanější zónou tajných přeletů bývá protáhlý západ Rakouska. "Ocásek" hornatých spolkových zemí Tyrolsko a Vorarlbersko je přitom místy široký pouhých 60 kilometrů, což Američané často zneužívají při cestách mezi Německem a Itálií. V poslední době ale roste také počet přeletů východním Rakouskem a neoficiální zprávy udávají až 40 takových případů za den.

Fotografování jako střelba

Povel ke vzletu obranné letky přichází z centrály v salcburském městečku Sankt Johann im Pongau. Na radarové obrazovce se ale objevují pouze světelné body, takže většinou nelze rozeznat, zda se jedná o povolený přelet velkého dopravního letadla nebo skupinku blízko sebe letících bojových letounů. Jde o to vypátrat a vyfotografovat cíl bezprostředně na státní hranici, a to v ideálním úhlu, ve správné výšce a při vhodné rychlosti, vysvětlil major letectva Albin Zwanz v dnešním listu Kurier. Fotoaparáty jsou přizpůsobeny jednoručnímu řízení, takže jejich ovládání se skutečně podobá střelbě.

Rakušané odhalili zamaskovaný Stealth

Nachytat "Amíky" nebývá jednoduché, protože přelet úzkého pruhu západního Rakouska jim trvá jenom několik minut. Piloti USA navíc často zkoušejí různé finty. Příkladem byl fingovaný let tankovacího letounu, pod jehož křídly se před několika týdny skrýval "neviditelný" bombardér Stealth. Rakušanům se ale podařilo tento bizarní let zdokumentovat a snímek se dokonce objevil v rakouských médiích.

Vzájemné potyčky sice nehrozí, člověk ale nikdy neví, jak zareaguje pilot F-16, který se vrací třeba z nasazení v Afghánistánu a na svém radaru za sebou vidí tečku blížícího se rakouského Drakenu. Rakouští piloti ale tvrdí, že jejich práce je zhruba stejně nebezpečná jako povolání policisty.