Šéfa státních drah Julia Gomeze-Pomara "grilovali" ve čtvrtek poslanci před speciálním parlamentním výborem. Server BBC poznamenal, že toto sezení nemá za účel odhalit příčiny nehody, ale zákonodárci chtějí zjistit, jak chce firma do budoucna podobným neštěstím zabránit.

"Během cesty nešel žádný záznam z vlaku do řídicího střediska o poškození nebo nějakých abnormalitách," řekl podle serveru BBC News Gomez-Pomar.

Vyvrátil také spekulace, že byl strojvedoucí přepracovaný. Muž nebyl ve službě déle než zákonem povolený počet hodin a před osudnou nehodou měl dokonce dva dny volno.

Brzdy byly v perfektním stavu

Vlak také v den nehody absolvoval prohlídku, při které technici nenašli žádnou závadu. "Brzdy byly v perfektním stavu," řekl šéf státních železnic.

Soud v Madridu už dříve uvedl, že vlak vykolejil v rychlosti 153 km/h v místě, kde je povoleno jet jen osmdesátkou. Před vykolejením minul tři výstražná znamení.

Analýza takzvaných černých skříněk, které zaznamenávaly činnost strojvedoucího během jízdy, prokázala, že strojvedoucí Garzon těsně před havárií mluvil se svým kolegou a konzultoval dokumenty. Vlak jel v okamžiku nehody rychlostí 153 km/h. Krátce předtím se souprava řítila dokonce rychlostí 192 kilometrů v hodině.

Podle interních směrnic společnosti Renfe mají strojvedoucí zakázáno posílat textové zprávy během řízení vlaku. Mohou jen v případě nouze používat pracovní telefon, soukromý je rovněž zakázán.

Strojvedoucí Francisco José Garzón Amo byl předběžně obviněn ze zabití z nedbalosti. Při výslechu údajně uvedl, že vjel do zatáčky příliš rychle, protože si myslel, že projíždí jiným místem trati. Rovněž řekl, že nechápe, proč nezačal včas brzdit.