Kim Kjong-hi je zpravidla jedinou ženskou tváří na oficiálních fotografiích řad pochmurných severokorejských generálů a stranických vůdců. Je šéfkou orwellovsky znějícího Oddělení pro organizaci a vedení vládnoucí Korejské strany práce.

Její manžel Čang Song-tchek, který byl nejbližším důvěrníkem zesnulého vůdce Kim Čong-ila, je místopředsedou Komise národní obrany. Tedy de facto druhým nejmocnějším mužem v zemi a také hlavním prostředníkem režimu ve vztazích s Čínou, jejíž podpora je pro severokorejskou ekonomiku životně důležitá.

Chrání Kim Čong-una před generály

Hlavním úkolem tohoto manželského páru je však chránit dynastii budováním obrazu Kim Čong-una jako mocného vojenského vůdce tváří v tvář pravděpodobné nedůvěře některých armádních generálů. Upevněním synovy autority je před svou smrtí v prosinci 2011 pověřil sám Kim Čong-il.

Severní Korea byla rodinnou záležitostí od svého vzniku v roce 1948 pod vedením Kim Ir-sena, který zemřel v roce 1994, ale dál zůstává věčným prezidentem země. Jeho vnuk se dokonce fyzicky snaží vypadat jako zakladatel KLDR.

Kimova teta je čtyřhvězdičkový generál

Kim Kjong-hi je klíčovou politickou osobností již čtyři desetiletí. Po roce 2003 na šest let zmizela z veřejného života, když očividně upadla v nemilost, ale pak se objevila znovu, ještě mocnější. V roce 2010 pak byla povýšena na čtyřhvězdičkového generála.

Následujícího roku se na fotografiích již pravidelně objevovala jako součást oficiálního doprovodu mladého Kima. Na jednom ze snímků jsou ona, Kim Čong-un a jeho otec Kim Čong-il vidět na eskalátoru supermarketu. Je to jeden z posledních momentů, kdy byl Kim Čong-il před smrtí spatřen na veřejnosti. "Eskalátor zla", jak byl na Západě některými hlasy nazýván, se údajně později stal pro některé Severokorejce svatyní, k níž přicházejí svému zesnulému vůdci skládat pocty.

Její podnik prodává hamburgry

Když Kim Kjong-hi zrovna nepomáhá svému synovci řídit zemi, je překvapivě známá jako hamburgrová královna Pchjongjangu. Vlastní totiž jediný podnik ve městě prodávající hamburgry. Restaurace ovšem svůj produkt nenabízí pod "americkým" názvem hamburger, ale jako "mleté maso v housce". Ať už tak, nebo tak, tato exotická pochoutka se prý v severokorejské metropoli stala hitem. Zákazníci ji zapíjejí místními nápoji, jako jsou pchjongjangský cider či točené pivo Kumkang.

Zmíněné kulinářské perly jsou ale výsadou elity. Většinu KLDR trápí nepřetržitě hlad a milióny lidí v zemi zemřely v uplynulých letech v důsledku hladomoru, nemocí či v pracovních táborech.

Ostrá rétorika má působit na svět i doma

V minulosti byly hrozby Severní Koreje často vnímány jako vyjednávací metoda, jejímž cílem je zajistit větší potravinovou pomoc či ústupky při rozhovorech o jaderném programu KLDR. Nynější válečná rétorika je ale podle analytiků zaměřena stejně tak na mezinárodní publikum, jako na domácí obecenstvo.

Pchjongjang vyjadřuje rozhořčení nad mezinárodními sankcemi a společnými americko-jihokorejskými manévry a Kim Kjong-hi a její manžel se snaží z Kima udělat vojenského taktika schopného řešit vzniklou mezinárodní krizi. V manipulaci veřejným míněním nemůže existovat náročnější úkol, píše The Daily Telegraph.