Komise neukládá konstruktérům, jak mají automobily vypadat. Zavádí ale sérii testů chování auta při nehodě, jejímž účastníkem je chodec či cyklista.

Na silnicích EU zahyne ročně na 8000 chodců a cyklistů, dalších 300 000 utrpí zranění. Navrhovaná opatření mají omezit počet vážných poranění nohou a hlavy u chodců a cyklistů, do kterých narazí a odhodí je auto. Testy se budou provádět při rychlosti nárazu 40 kilometrů v hodině.

Komise se v nich zabývá rozborem sil, které působí na končetiny či hlavu oběti. Dvojí typy testů začnou fungovat v EU od roku 2005 a od roku 2010. Návrh směrnice však musí ještě schválit rada ministrů a Evropský parlament.

V Německu počty mrtvých rekordně klesly

Na německých silnicích loni zahynulo nejméně lidí od roku 1953, kdy centrální statistický úřad ve Wiesbadenu začal nehody registrovat. Zatímco v České republice, kde hustota provozu zdaleka nedosahuje německé úrovně, se počet usmrcených každoročně zvyšuje, Němců umírá na silnicích stále méně už řadu let.

O život loni přišlo v 82miliónovém Německu 6828 osob. Ve srovnání s rokem 2001 je to o 2,1 procenta méně. Historicky nejvíce mrtvých sečetl statistický úřad v roce 1970, a to 21 332.

O téměř čtyři procenta se loni celkově snížil i počet nehod a zraněných lidí. V Německu, kde se míra automobilizace řadí k nejvyšším v Evropě, v přepočtu na obyvatelstvo loni vycházelo zhruba 83 usmrcených na jeden milión obyvatel. Na českých silnicích loni zemřelo 1314 lidí, což je v přepočtu asi 131 mrtvých na milión obyvatel.

Lepší vozy i silnice

Příčin výrazného klesání úmrtnosti je podle německých odborníků hned několik: stále lepší technické vybavení vozů, přísné řidičské zkoušky, zkvalitňující se stav silnic jakož i snížení přípustné hranice alkoholu. V roce 1998 začalo v Německu platit, že bez postihu může mít řidič v krvi 0,5 promile alkoholu. Do té doby to bylo 0,8 promile.

Německý automotoklub ADAC nespatřuje trvající příznivý trend výlučně ve větší ukázněnosti řidičů, ale v tom, že životy zachraňují hlavně technické bezpečnostní prostředky, jako jsou airbagy nebo brzdný systém ABS. I když někteří experti naopak soudí, že tyto vymoženosti vedou mnohé řidiče k ještě riskantnější jízdě. Podle odhadů ADAC má nyní airbagy v Německu 65 procent aut. Do roku 2015 klub počítá, že jimi už budou vybavena všechna auta.

Přes rostoucí hustotu provozu Němci v nejbližších letech čekají další snižování počtu nehod i obětí. Podle studie Spolkového úřadu pro silniční dopravu by se počet nehod měl do roku 2010 zredukovat oproti nynějšímu stavu zhruba o 16 procent a počet mrtvých a těžce zraněných by měl poklesnout až o 40 procent.

Černé české statistiky

Čeští policisté loni evidovali 191 000 nehod, které nepřežilo 1314 lidí. Počet kolizí se oproti předchozímu roku zvýšil o více než 5000 a počet mrtvých o 95.

Těžká zranění utrpělo 318 lidí, což je o 61 více než v lednu 2002. Přes 1800 účastníků nehod bylo zraněno lehce - jejich počet se zvýšil o více než dvě stovky. Dopravní policisté na místě nehod odhadli celkovou hmotnou škodu na 817 miliónů, což je o čtvrtinu více než před rokem.

Prvenství v důvodech nehod patří nesprávnému způsobu jízdy, nedání přednosti a nepřiměřené rychlosti.