První reakce ale naznačují, že al-Hurra je dalším z řady mediálních počinů Washingtonu, která v cílovém regionu představují více otazníků než důvěryhodných odpovědí.

Profesor žurnalistiky na palestinské univerzitě Nadžah Faríd abú Zuhajr upozorňuje, že v oblasti vysílají desítky stanic různého zaměření, takže jedna navíc mnoho nového nepřinese.

"Potíž je, že si Američané myslí, že je nenávidíme, protože nemáme přesné informace o americké politice," řekl v televizi al-Džazíra. "Jenže obraz Američanů není pěkný kvůli tomu, že pěkná není jejich politika. Nemohou čekat, že budou dělat to, co dělají, a Arabové a muslimové je budou milovat," dodal abú Zuhajr.

Nástroj propagandy?

Íránská státní agentura IRNA označila al-Hurru za další propagandistický nástroj. "První den vysílali pořad o izraelské zdi, téměř nic ale neřekli o jejím zničujícím dopadu na Palestince a o to, že se z jejich měst stanou zajatecké tábory," tvrdil z Hebronu zpravodaj IRNA.

Samotná stanice se snaží zábavnými prvky zaměřit na mladé a zařadila i program propagující sbližování izraelské a arabské mládeže. K otázce, zda nebude jen ideologickým nástrojem americké vlády, pak zorganizovala hned v sobotu vášnivou televizní diskusi.

Snaha Washingtonu podchytit Araby prostřednictvím médií ale nenaráží jen na obvinění z proizraelského či protimuslimského tónu. V poválečné Iráku například USA obnovily místní státní televizi al-Irakíja.

"Překrucují všichni"

Irácký novinář Hajsam Husajní v bejrútském listu Daily Star připomněl, že technickým vybavením, platy zaměstnanců a atraktivitou pořadů nemůže tato stanice vůbec konkurovat al-Džazíře a al-Arabíji.

Především se prý však u ní jasně ukazuje ideologicky podbarvené zasahování do programu. Britský žebříček mediální svobody Index on Censorship například zmínil zákaz vysílat čtení koránu či hlasy lidí z ulice, kteří jsou příliš kritičtí k americké správě.

Už v září přitom americké ministerstvo zahraničí průzkumem zjistilo, že z al-Irakíje získává informace 36 procent Iráčanů, zatímco u majitelů satelitních přijímačů je to jen 12 procent.

Husajní ale ve své analýze nešetří ani al-Arabíju a al-Džazíru, které Washington opakovaně obvinil z podněcování militantních protiamerických vášní.

" Zjevně překrucují zpravodajství, aby vyhovovalo vkusu diváků okolních arabských států. Chtějí, aby americká politiky v Iráku zkrachovala bez ohledu a to, kolik krve za to musíme my, Iráčané zaplatit," napsal Husajní v článku, který volá po tom, aby si na výklad dění v jeho zemi konečně přestali dělat monopol jak Američané, tak komentátoři okolních států.