Ze zadní části je totiž ještě třeba odstranit zbytky nákladu a odlehčit ji. "Jinak hrozí, že z lan vyklouzne. Jsou tam ještě části nákladu, což věc komplikuje. Ty je třeba odstranit," řekl zástupce hamburského úřadu pro životní prostředí. Na tom budou v přístavu pracovat v příštích hodinách. Přístav byl poprvé pro veřejnost uzavřen a dovnitř se nedostanou ani novináři.

Jak bude vyprošťování lodi pokračovat, a jak dlouho potrvá, to si po komplikacích posledních dní nikdo netroufne odhadnout. Zád´se podařilo vyzdvihnout až napotřetí. Předchozí dva pokusy v úterý a ve středu odpoledne byly neúspěšné.

Neustálé komplikace

Nejprve se objevila záď s nápisem Děčín, potom se nad hladinu vynořila kormidelní kabina a česká vlajka. Pontonový jeřáb zvedal zadní část plavidla pomalu, aby z nákladového prostoru vytekla voda. Druhá lehčí část lodi by měla být vyproštěna ve čtvrtek. To by měl být přístav také vyčištěn od olejových skvrn a jeřáb by měl odplout.

Jak ve středu přímo z místa náročné technické operace potvrdil ředitel divize rejdařství ČSPL Děčín Lubomír Fojtů, po nezdařeném úterním pokusu, kdy se vyzvedávané plavidlo již mělo přiblížit ke břehu, se k potopenému vraku ve středu ráno znovu spustili potápěči, kteří se snažili dokončit rozpůlení plavidla na dvě části. Vzhledem k mizivé viditelnosti museli pracovat v kalné vodě a bahnu po hmatu. Zvedání lodi se tak definitivně vymklo plánovanému harmonogramu. Vedení české společnosti ČSPL Děčín, které loď patří, ještě v úterý večer věřilo, že vrak bude do noci na břehu.

"Až se potápěčům podaří loď rozpůlit, zkusí speciální jeřáb umístěný na pontonech znovu vyzvednout první část, která je již zavěšená na ocelových lanech. Jde o nejdůležitější část plavidla, kde je umístěna strojovna," upřesnil nám Fojtů.

Zpoždění způsobuje potíže

Problémem je, že ve čtvrtek má do doku číslo dva, kde se při nakládání apatitu Labe 11 rozlomilo, připlout velká nákladní loď, aby odvezla složený šrot. Bude ale muset počkat na vylovení přední části Labe 11. Zatím nelze říci, kdo náklady ponese. Lubomír Fojtů ale doufá, že zpoždění prací nebude mít vliv na cenu za vylovení. "Byl to paušál, ale jak vysoký, to nevím," řekl Fojtů.

Důvody, proč se pětadvacet let staré a již jednou rekonstruované plavidlo se v doku přístavu potopilo, nejsou známé. Co se s vrakem stane, zatím není jisté, poslední slovo bude mít pojišťovna. Po vylovení musí experti loď prozkoumat a podle místa zlomu stanovit příčiny nehody.