Jak dále ve čtvrtek uvedl norský rozhlas, lodivod zřejmě podcenil manévr při vyplutí, protože plavidlo za klidného moře a dobré viditelnosti zavadilo o skálu pod hladinou. Ta pak rozpárala část trupu.

Bezprostředně po tragédii se spekulovalo, že loď mohla jít ke dnu kvůli pohybu nákladu - 25 500 tun štěrku a kamení. Lodivodi, kteří dříve s lodí, postavenou v roce 2001 v hamburské loděnici Sietas, pracovali, si stěžovali, že ale měla problémy s kormidlem.

"Svého času se nedalo říci, že funguje bezchybně," řekl listu Aftenposten lodivod Alf Ove Austevoll, podle něhož bylo navíc plavidlo dlouhé 166 metrů pro manévrování v norských vodách příliš velké a neobratné.

Včera se specialisté pokoušeli zabránit dalšímu úniku nafty a mazacího oleje z vraku plavidla tím, že stavěli kolem norné stěny. "Naftové skvrny mezitím dorazily až ke břehům. Ušpinily, ale také zabily několik set mořských ptáků," uvedla ekoložka Utte Marmarová.