Londýn se však vzápětí plně postavil za pravdivost materiálu: vláda prý nikdy netvrdila, že je výhradním autorem dokumentu, který podle Downing Street "odpovídá skutečnosti".

Britská zpráva zveřejněná v pondělí měla přesvědčit svět o snaze režimu iráckého prezidenta Saddáma Husajna ukrývat zbraně hromadného ničení před inspektory. Snahu Británie v OSN pochválil i americký ministr zahraničí Colin Powell: "Chtěl bych své kolegy upozornit na dobře vypracovaný dokument, který předložila Británie. Z textu jasně vyplývá, že čerpá z několika zdrojů a ze zpravodajských materiálů."

Ministři vykradli studentskou seminární práci

Glen Rangwala z univerzity v Cambridge však Channel 4 prozradil, že deset stran z 19stránkového dokumentu je na slovo okopírovaných od jeho studenta, a to dokonce i se stejnými gramatickými chybami a překlepy. "Můj student přiznal, že informace, s nimiž pracoval, jsou dvanáct let staré; to však britská vláda neudělala," řekl Rangwala.

Podle Channel 4 je jedním z "autorů" dokumentu americký student Ibrahim al-Marashi, jenž psal o situaci vedoucí k válce v Perském zálivu v roce 1991. Marashi je podle svých slov velmi "poctěn", a to i přesto, že vláda v dokumentu udělala několik "menších kosmetických změn".

Vláda se snaží oklamat veřejnost

"Pro vládu, která se snaží ospravedlnit válku, to je trapná situace," řekl mluvčí Liberálních demokratů Menzies Campbell. I opoziční konzervativce postoj vlády k reportáži Channel 4 pobouřil a bývalá labouristická ministryně Glenda Jacksonová BBC řekla, že toto je jen další "důkaz, jak se vláda snaží oklamat zemi a parlament kvůli možné válce proti Iráku".