Policie hlásila zvýšený počet nehod v místech vjezdu do velkých měst. Na dálnici A22 mezi Korneuburgem a Stockerau byl na půl hodiny omezen provoz kvůli přistání vrtulníku záchranné služby a rázem se vytvořila 14 kilometrů dlouhá fronta aut.

Na jihovýchodní tangentě ve Vídni (A23) se hodiny jen popojíždělo, podobně tomu bylo i na jiných vjezdech do metropole. Stávkou bylo postiženo asi 700 tisíc lidí dojíždějících do práce vlakem a půl miliónu cestujících poštovními autobusy.

Protest asi do pátečního rána

Železničáři žádali o pochopení pro akci, kterou se jejich odborový svaz snaží zabránit "likvidaci posledního rakouského velkého podniku a propuštění asi osmi tisíc lidí", jak včera prohlásil šéf svazu Wilhelm Haberzettl. Podle něj může protest trvat do pátečního rána, ale také až do víkendu a po neděli může být obnoven. "Vše záleží na tom, zda je vláda ochotna ke kompromisům," řekl.

Důvodem protestu je plán na reorganizaci rakouských železnic ÖBB, který schválila v úterý koaliční vláda krajně pravicových Svobodných (FPÖ) s lidovci (ÖVP) kancléře Wolfganga Schüssela. ÖBB by měla být rozdělena na "devět menších životaschopných podniků" a mělo by být lehčí propustit zaměstnance. Hovoří se také o zvýšení cen jízdenek a o přeložení části nákladní dopravy na silnici.

Schüssel je připraven jednat

Kancléř dnes v rozhlase zdůraznil, že "stávku nechápe" a že je "kdykoliv připraven jednat". Připomněl, že ministr dopravy Hubert Gorbach (FPÖ) s odboráři hovořil již dvanáctkrát, ale "oni dali přednost stávce". Prohlásil, že "reforma bude prosazena" a že "rozhodnutí přijímá parlament a ne ulice". Parlament, v němž má koalice většinu, by měl o reformě hlasovat 4. prosince a od 1. ledna má vstoupit v platnost.

Vedení železnic nevylučuje žalobu proti odborům na náhradu škody a hrozí stávkujícím disciplinárním řízením a propuštěním za neplnění pracovních smluv. Odbory proti hrozbám ostře protestovaly s tím, že jsou porušením evropské sociální charty. ÖBB se pokusí o provoz na některých tratích, například k letišti Bratislava, ale podle odborů se "zatím nevyskytli žádní stávkokazi".

Návrh na nájem vlaků z ciziny se považuje za málo účinný, protože denně je v zemi vypravováno na 7500 vlaků a 32 tisíc autobusových linek.

ČD chtějí peníze

ČD budou od rakouských drah (ÖBB) žádat náhradu za způsobené škody. "Už ve středu ráno uvízlo kvůli stávce na železničních hraničních přechodech Horní Dvořiště, České Velenice, Šatov u Znojma a Břeclav třicet nákladních vlaků. Nejhorší situace je Břeclavi. Stojí tam i vozy se zbožím, jež mělo být již v Rakousku. Penále, které od nás zřejmě budou chtít naši klienti, proto naúčtujeme rakouským drahám," řekl Právu tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Pokud jde o osobní dopravu, neodjelo ve středu do Rakouska pět vlaků EuroCity, dva rychlíky, devět spěšných vlaků a dvacet tři osobních spojů. Musel být zrušen i přímý vůz Praha-Linec-Curych a nejel ani lůžkový vůz Vídeň-Ostrava-Moskva.

Bez vlaků i dnes

Žádné vlaky do Rakouska nepojedou ani ve čtvrtek. "Podle některých informací, které máme od představitelů ÖBB, by však do čtvrteční půlnoci mohla stávka skončit. V pátek by se tedy veškerý provoz měl obnovit. Jisté to ale samozřejmě není," uvedl Šťáhlavský.

Aktuální informace o všech zrušených spojích a případné náhradní dopravě mohou cestující získat v každé železniční stanici, nebo na internetové adrese www.cd.cz.