"Vlak Eurocity Johann Gregor Mendel například dojel do Břeclavi a čeká na ukončení stávky. Dále byla mimo jiné zastavena doprava mezi příhraničními českými městy a Vídní," sdělil Novinkám o rozsahu nedobrovolné výluky v pohraničních oblastech mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský dopoledne.

Tento stav z velké části, i přes ukončení protestů, trvá. Také pro vlak Eurocity totiž nepřijela lokomotiva.

Cestující o stávce věděli

Stávka rakouských železničářů začala o půlnoci a skončila dnes v poledne. V Břeclavi nezůstala po jejím vyhlášení ani jedna rakouská lokomotiva, ani jeden železničář. "V Rakousku nebrali telefony, nereagovali ani na počítač," řekl Právu přednosta stanice František Maráz.

"Už v pokladně v České Třebové mi řekli, že budu muset čekat na konec stávky," řekla Marcela Šimonová, která měla namířeno do Vídně na návštěvu sestry. O změnách ji prý informoval perzonál ČD.

S přestávkou v Břeclavi byla smířená, jen ji mrzelo, že na situaci nezareagoval majitel stánku na nástupišti. "Dala bych si kávu, ale z automatu ji nechci," posteskla si žena. Další cestující z vlaku kteří měli také namířeno do rakouské metropole, se o stávce dozvěděli teprve od průvodčího. "Postihlo to asi dvacet cestujících. Vesměs ale zprávu o stávce přijali s pochopením," konstatoval vlakvedoucí Jaroslav Filka.

Napadaná reforma

Připravovaná reforma ÖBB počítá s rozdělením železnic na pět společností, které budou fungovat v rámci holdingu.

Odborům se nelíbí především chystané masivní snižování zaměstnanosti a omezování výhod pracovníkům drah. Tím chce vláda dosáhnout snížení závislosti firmy na státních dotacích.