"Usnesení soudu se podřizujeme a stávku přerušujeme," řekl novinářům šéf stávkového výboru Jozef Schmidt. Rozhodnutí soudu však mělo několik procesních chyb - například předběžné opatření bylo vydáno s datem 3. února 2002, ačkoliv nyní je rok 2003. "Uvedené důkazy budou podány v odvolání, které stávkový výbor podá," doplnil.

"Nejsme spokojeni s výsledkem stávky. Strategie (protestu) byla dobrá," soudí Schmidt. Odboráři mají pocit, že právo na stávku bylo porušeno, dodal.

Odbory musejí přerušit protestní akci až do vynesení rozsudku o zákonnosti stávky, což však může trvat i několik let

Ministr na tiskové konferenci řekl, že by se po rozhodnutí soudu měly nejdříve vyrazit nákladní vlaky do strategických podniků. "Následně mezinárodní rychlíky a pak ostatní vlaky."

Hrozba generální stávky

Stávka na železnici by však nemusela být ještě tím nejhorším, Slovensku totiž hrozí generální stávka. Jako možný prostředek protestu proti připravované novele zákoníku práce ji zvažují slovenští odboroví předáci. V Banské Bystrici to v pondělí uvedl předseda Odborového svazu KOVO Emil Machyna s tím, že odboráři novelu považují za zvrácenou a hodnou nevolnictví. Odbory také podporují probíhající stávku železničářů.

Machyna uvedl, že jednání s ministerstvem práce jsou mimořádně složitá, protože ani jedna strana není v zásadních otázkách ochotná ustoupit. O vyhlášení krizového stavu rozhodne až odborářský sněm, který se uskuteční koncem února, tedy dva dny před jednáním tripartity. "Garantuji, že v případě, že se dohodneme, všechny aktivity zastavíme. Jestli ne, využijeme sílu," ubezpečoval. Odbory mají podle něj dostatek financí, aby vydržely a stávka byla úspěšná.

Dzurinda obrátil a začal jednat

Obrovské škody působí slovenskému hospodářství probíhající stávka železničářů. Do řešení krize se v pondělí zapojil premiér Mikuláš Dzurinda, ačkoli ještě v sobotu prohlásil, že bude jednat až po ukončení stávky. Po setkání s předsedou Konfederace odborových svazů Ivanem Saktorem pouze stručně oznámili, že situace spěje ke kompromisnímu řešení.

V krátkém prohlášení uvedli, že nebudou zatím konkretizovat své kroky. "Je potřebné nalézt rozumný kompromis a východisko z této složité situace," dodal Dzurinda.

Prezident Schuster nabídl pomoc

Pomoc při řešení krize nabídl také prezident Rudolf Schuster, který je na léčení v Bardejově. Telefonicky se spojil s představiteli odborů, ministrem dopravy Pavlem Prokopovičem, předsedou stávkového výboru a vyzval je k urychlené dohodě o ukončení stávky. Prezident uvedl, že je znepokojen narůstajícími hospodářským škodami a je připraven přerušit svůj rehabilitační pobyt a přispět svou osobní účastí na jednání k vyřešení situace.

Podnikům docházejí zásoby

Slovenským podnikům už začínají docházet suroviny. Kritický stav hlásila například hliníkárna v Žiaru nad Hronom. Zásoby jim vydrží už jen tři dny. Pokud by byla hliníkárna nucena odstavit pece, ty okamžitě zamrznou a na jejich opětovné zpuštění by byla potřebná rozsáhlá generálka za tři miliardy korun. Suroviny zatím dováží cisternami, ale to je jen krátkodobé řešení. Rovněž Slovnaft přistoupil k zásobování středního a východního Slovenska cisternami. Na východním Slovensku je odstaveno několik vlaků s železnou rudou pro Třinecké železárny.

Situaci v dopravě osob po celém Slovensku se podařilo zajistit autobusy. Na hladkém průběhu měl ovšem podíl fakt, že školáci měli pololetní prázdniny. V úterý však už žáci do škol nastoupí.

Zájem o stávku mezi železničáři klesá

Odboráři stávkou protestují proti zrušení 25 regionálních tratí. S příkladem, jak nahradit zrušené regionální tratě, přišla místní samospráva bratislavského kraje. Po dohodě s ministerstvem dopravy bude lokálku Záhorská Ves - Zohor od února provozovat samospráva.

Železničáři nastupují do práce pravidelně, ale nepracují. Do docházkové knihy se zapíšou do kolonky "stávkují", dívají se na televizi, čtou knihy, nebo hrají karty. Podle odborářského předáka Jozefa Schmidta na všech pracovištích platí přísný zákaz konzumování alkoholu. Na východě Slovenska postupně zájem o stávku klesá. V sobotu stávkovalo 54 procent železničářů, ale v pondělí se ke stávce hlásilo pouze 35 procent železničářů.

Nesouhlas se stávkou vyjádřili v pondělí výpravčí na nádraží v bratislavské Petržalce, ve Vrútkach, v Trnavě a na třinácti nádražích na východním Slovensku. Železničáři vyjádřili nespokojenost s postupem Centrálního stávkového výboru. Do Petržalky tak po třech dnech dorazil první vlak z Vídně a vzápětí byl vypraven opačným směrem. Funguje také přeprava na širokorozchodné trati z Ukrajiny do US Steel Košice.

Centrální stávkový výbor však večer odmítl kompromisní návrh vedení železnic na ukončení stávky.