Studii vypracovalo Středisko pro výzkum obchodu v Nottinghamu pro americkou společnost Checkpoint Systems na základě údajů z 42 000 obchodů v 41 zemích světa. Vyplývá z ní, že průměrný zloděj si odnese zboží v přepočtu zhruba za 4000 korun a jeho prioritou je dražší značkové zboží.

Za zmíněných dvanáct měsíců bylo prodejcům odcizeno zboží v přepočtu za téměř 150 miliard korun. Nejvyšší nárůst krádeží o devět procent zaznamenali obchody s oděvy, následovaly prodejny se specialitami a zbožím denní potřeby (nárůst o 8,4 procenta) a domácí dílny (nárůst o 4 procenta).

Kradou se věci pro vlastní potřebu

„Přistihují lidi, od kterých by to soudě podle jejich vzezření nečekali a jejichž chování potvrzovalo, že jsou jiní než typický zloděj. Tito amatéři jsou také často chyceni díky základnímu bezpečnostnímu zařízení, kterým se zkušení zloději dokáží vyhnout,“ uvedl Neil Matthews z Checkpoint Systems.

Lidé kradou třeba kvalitní sýry a maso, což podle Matthewse svědčí o tom, že si chtějí udržet životní styl, na který už nemají. „Více než kdy předtím vidíme případy krádeží pro vlastní potřebu, spíše než k dalšímu prodeji,“ poznamenal.

Za prvních šest měsíců letošního roku bylo ve sledovaných zemích v obchodech při krádeži chyceno 5,8 miliónu lidí, což je o 500 000 více v porovnání s předchozím rokem. Necelých patnáct procent tvořili zaměstnanci, zbytek zákazníci.

Nejvíce v období od loňského do letošního června poškodili zloději prodejce v USA, potom v Japonsku, Británii, Německu a ve Francii. Z evropských zemí jsou na tom nejlépe Portugalsko, Slovensko, ČR a baltské státy.