Monika Auweterová-Kurtzová ze Stuttgartské univerzity tvrdí, že technologie raketoplánu je už téměř 30 let stará, protože vznikala v polovině 70. let. Také sama Columbia byla vyrobena už před 20 lety, a od té doby se špičkové technologie značně zdokonalily.

"Vždyť ani autem s technickou úrovní 30 let starou nechce prakticky nikdo jezdit," řekla s narážkou na to, že v případě raketoplánu to ale s ohledem na náklady neplatilo.

Evropa má lepší technologie

Expertka poukázala na to, že raketoplány jsou tepelně chráněny dlaždicemi ze skelné vaty, která je na povrchu slita do keramické vrstvy. "Postupem doby však už byly vyvinuty lepší technologie, a to i v Německu, například uhlíkatá vlákna chráněná proti oxidaci. Modernější raketoplán by byl bezpochyby bezpečnější," řekla agentuře DPA profesorka, která spolupracuje i s NASA a s obdobnou japonskou agenturou NASDA.

Upozornila i na zastaralé počítačové vybavení raketoplánů, které je už o celé generace pozadu, dokonce i za nynějšími "pécéčky". Palubní počítače jsou dokonce tak zastaralé, že už na ně v USA nejsou náhradní díly a NASA je shání inzercí na internetu, tvrdí Auweterová-Kurtzová.

Odborník Německého střediska pro vzdušné a vesmírné lety (DLR) Klaus Berge zastává názor, že bezpečnější generace raketoplánů může zahájit provoz až kolem roku 2015. NASA je plánuje k roku 2020, ale po nynější katastrofě lze očekávat vyšší financování projektu, což by jej mohlo urychlit o pět let. Mělo by jít o zcela nový systém, v němž všechny stupně jsou "okřídleného typu" a budou se automaticky vracet zpět na základnu k novému použití.