"Nyní v Unii platí přes osmdesát nejrůznějších typů řidičských průkazů s různou platností," uvedla k návrhu komisařka pro dopravu Loyola de Palaciová. Poukázala také na to, že po vstupu desítky nováčků, včetně ČR, bude na území EU nejméně 130 typů řidičáků.

Konec věčných řidičáků?

De Palaciová zdůraznila, že průkazy budou nadále vydávat národní či regionální orgány a na mikročipu budou uvedena jako dosud jen základní data nutná k identifikaci řidiče a třídy, pro níž má oprávnění.

Přestane však být možné vydávat řidičáky s neomezenou platností, jak se dosud děje mimo jiné v Německu, ve Francii, Rakousku a také České republice.

"Babička jedné mé známé jezdí dodnes po Evropě, ve více než 90 letech, s průkazem z roku 1932. Vypadá na něm sice pěkně, ale žádný policista by ji nepoznal," sdělila komisařka s úsměvem novinářům.

Od 65 let na přezkoušení

Plánované řidičáky mají platit deset let; osoby starší 65 let by si je musely obnovovat každých pět let. Záleželo by na každé zemi, zda by je prodlužovala jen administrativně, nebo vyžadovala lékařské potvrzení.

Povolení řídit motorku by platilo od 16 let. Ty státy, které ho dávají od 14 let, budou moci pokračovat, ovšem jejich mladí motocyklisté nesmějí překročit hranice svého státu