Konec stávky je zatím v nedohlednu. Sobotní kolo vyjednávání mezi stávkujícími a ministrem dopravy a šéfy železničních společností nevedlo k úspěchu. Stávkový výbor proto požádal premiéra Mikuláše Dzurindu o přijetí. Ten však s nimi odmítl vyjednávat.

"Jsem připraven jednat, ale jednat budu na své úrovni, se sociálními partnery, kteří mi přísluší, o tématech, za něž nese kompetenci vláda, a samozřejmě tehdy, až stávka skončí," dodal. Současně ujistil, že je zajištěna přeprava pracujících a školáků po skončení víkendu, respektive pololetních prázdnin.

Železničáři časově neomezenou stávkou protestují proti schválenému rušení osobní dopravy na 25 regionálních tratích a redukci asi 200 vlakových spojů.

Dopad na ČR minimální

Dopad na českou železnici je zatím naštěstí minimální. České dráhy odklánějí mezinárodní rychlíky na jih Evropy přes Rakousko, ostatní spoje končí na hranicích. Řada lidí, kteří se chtějí z tuzemska dostat na Slovensko, také využívá autobusovou dopravu.

Vlaky jezdí podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského načas a mezistátní soupravy se otáčí na hranicích. Noční rychlík Pannonia z Bukurešti a Budapešti, který musel kvůli stávce jet delší trasou odklonem přes Rakousko, přijel do Prahy zhruba s dvouminutovým zpožděním. Přes Rakousko pojede i vlak EuroCity Hungaria z Berlína do Budapešti. Ostatní mezistátní rychlíky i ostatní spoje na Slovensko končí své jízdy v posledních stanicích na českém území. Některé osobní vlaky k východním sousedům byly kvůli protestu zrušeny.

Kvůli protestní akci mohou cestující vracet jízdenky na Slovensko a přes Slovensko bez manipulačních poplatků. Podle Šťáhlavského se personál drah zatím nesetkal s žádnými problémy, protože cestující byli o stávce a přijatých opatřeních včas informováni.

Řada cestujících využila i autobusovou dopravu. Například v Ostravě čekal na ranní autobusový spoj do Michalovců mimořádně velký dav cestujících, nával a časový skluz se však obešel bez potíží a nervozity pasažérů. O cestování dalším autobusem, který do téže cílové stanice vyjížděl o dvě a půl hodiny později, už byl zájem menší. Vedení autobusového nádraží tedy zatím neposilovalo spoje na Slovensko. Z Ostravy tímto směrem vyjede i dnes celkem sedm spojů jako pravidelně.

Slovenské dráhy vypraví denně v osobní dopravě 2075 vlaků a přepraví 170.000 cestujících. Dráhy odhadly výpadek tržeb z nákladní přepravy na 66 milionů korun a z osobní dopravy na 27 milionů Sk za každý den stávky. Společnost se však obává zejména odlivu tranzitní nákladní přepravy na železnice sousedních států.