"Požár mohl vypuknout jen v rámci dřevěné výztuže v okolí ventilátorového topení," citoval závěr expertizy advokát Ivo Greiter, který v procesu zastupuje pozůstalé japonských obětí požáru. Ventilátorové topení v dolní řidičské kabině bylo během kritické jízdy v činnosti, ačkoli kabina byla neobsazena.

Znalci navíc kritizovali, že toto topení bylo instalováno vedle vedení hydrauliky soupravy, které navíc mohlo být netěsné. Sama netěsná hydraulika ale nebyla prvotní příčinou požáru, pouze zřejmě napomohla jeho rychlému šíření.

16 obžalovaných čeká na verdikt

Požár propukl 11. listopadu 2000, když tunelová lanovka vezla lyžaře na ledovec Kitzsteinhorn.

Stanovení příčiny katastrofy, která si vyžádala 155 obětí včetně jedné Češky, bylo důležité pro pokračování procesu se 16 obžalovanými, mezi nimiž jsou mimo jiné stavitelé i provozovatelé lanovky.

Proti 13 obžalovaným vznesla prokuratura obžalobu z "přečinu způsobení požáru z nedbalosti" a zbývající tři se zodpovídají ze "všeobecného ohrožení z nedbalosti". Obžaloba je postavena právě na skutečnosti, že požár způsobilo vadné ventilátorové topení a netěsnost hydrauliky.

Rodiny Američanů chtějí větší odškodné

Kromě soudního procesu v Salcburku se případem možná budou zabývat také soudci v USA. Soudkyně federálního soudu v New Yorku minulý týden rozhodla, že žaloby pozůstalých po osmi amerických obětech neštěstí lanovky budou mít status hromadné žaloby. Rodiny Američanů, kteří přišli během požáru lanovky v Kaprunu o život, se nechtějí spokojit s odškodněním podle rakouských zákonů a žádají podstatně vyšší částky.