Letoun padal z nebe téměř přímo k zemi, což ukazuje na to, že motory letadla se zastavily, řekl šéf nizozemských vyšetřovatelů Pieter van Vollenhoven. Proč se tak stalo, ale podle něj stále není jasné.

Takzvané černé skříňky ze zničeného Boeingu 737-800 byly poslány v noci na čtvrtek do pařížského úřadu pro pro vyšetřování a analýzy nehod BEA. Obsahují technické údaje letu i záznam hovorů v pilotní kabině. "Jsou nyní dešifrovány. Měli bychom vědět více po víkendu, vyžaduje to čas. Umožní to rekonstruovat, co se stalo, hlavně v posledních chvílích letu," řekla odpoledne mluvčí nizozemských vyšetřovatelů Sandra Groenendalová.

Mluvčí nizozemského vyšetřovacího úřadu Fred Sanders ve čtvrtek dopoledne uvedl, že první výsledky vyšetřování havárie budou známy během několika týdnů a oficiální výsledky pravděpodobně až za rok.

Místo nehody nedaleko amsterodamského letiště Schiphol a vrak letadla celou noc prohledávaly asi čtyři desítky vyšetřovatelů doprovázených policisty a četníky.

Mezi oběťmi byli Turci a Američané

Boeing společnosti Turkish Airlines na lince z Istanbulu ze zatím neznámých důvodů těsně před přistáním ztratil výšku, dopadl v 10:31 SEČ nedaleko obydlené oblasti na zorané pole, rozlomil se na tři kusy, ale nevzňal se. Zjevně díky tomu nehoda nedopadla tragičtěji. Na palubě bylo podle turecké letecké společnosti 127 cestujících a sedmičlenná posádka.

"Po dni a půl můžeme oznámit státní příslušnost devíti obětí - jedná se o pět tureckých občanů a čtyři americké občany," řekl na briefingu starosta obce, kde leží letiště Schiphol. Potvrdil, že ostatní cestující tvořili občané Nizozemska, Británie, Německa, Bulharska, Itálie a Tchaj-wanu. Upřesnil, že státní příslušnost není známá již jen u dvou ze zraněných. Starosta také vyjádřil přesvědčení, že v letounu bylo 135, ne 134 osob.

Přežití tolika lidí je podivuhodné

Sanders řekl, že letadlo bylo silně poškozeno, že je to opravdový vrak. "To, že tolika lidem se podařilo dostat se vlastními silami ven, je velice překvapivé, někteří mluvili o zázraku. To, že letadlo nechytlo, velice pomohlo. Stalo se to možná díky tomu, že přistálo na rozbahněném poli místo na silnici, kde by jiskry nebezpečí požáru zvýšily," dodal. Vrak by měl zůstat na místě ještě několik dnů.

Sanders řekl, že na místě nouzového přistání je "velmi krátká brzdná dráha, což by mohlo naznačovat, že stroj se už nepohyboval kupředu, že motory už nepracovaly".

V Turecku byly mezitím společnost Turkish Airlines i vláda podrobeny tvrdé kritice za to, že krátce po neštěstí uspěchaně oznámily, že při něm nikdo nepřišel o život. Bylo to prý "mučení" přátel a příbuzných obětí.