Zkoušku manévrování automatické transportní lodi sledovaly tři kontrolní stanice - v USA, ve Francii a v Rusku. Jules Verne se nejprve přiblížil na 15,5 km k ISS, a když dostal souhlas s dalším pokračováním, zmenšil vzdálenost na tři a půl kilometru.

Na následující zastávce ve vzdálenosti 250 metrů od ISS se zapnuly dva páry jeho telemetrických čidel a po opětovném povolení se přiblížil přesně v ose na dvacet a posléze až na 12 metrů od stykového uzlu modulu ISS, ruské Zvězdy. V této těsné formaci letěly Jules Verne a ISS několik minut rychlostí 27 tisíc kilometrů za hodinu.

Závěrečnou fázi přibližování od 250 metrů řídí z ATV automaticky dvojice videometrů. Ty vysílají k ISS laserový signál a podle analýzy jeho odrazu kalkulují přesnou vzdálenost a vzájemnou pozici obou těles. Měření doplňují dva telegoniometry, pracující obdobným způsobem v radarových vlnách; centrální počítač pak dává 28 jemným manévrovacím tryskám povely k zážehům pro dorovnání do odpovídající pozice.

Za půl roku shoří v atmosféře

Přibližovací operace stejně jako celý let probíhá plně automaticky, pozemní řídící stanoviště stejně jako posádka ISS mají pouze jednu možnost: manévr přerušit. To také na závěr zkoušky udělal z paluby vesmírné stanice kosmonaut Jurij Malenčenko: stiskem tlačítka poslal Julesa Verna z 12 metrů do bezpečné vzdálenosti 39 km.

Nákladní loď ATV se blíží k ISS.:.Jules Verne se blíží k ISS. (počítačová vizualizace)

Po konečném spojení se vzduch v hermetickém prostoru ATV profiltruje a v pátek se desetimetrová loď s necelými šesti tunami potravin, kyslíku, paliva a vědeckého vybavení astronautům z ISS otevře. Po půl roce, naložená odpadem a nepotřebným zařízením, se loď odpoutá a navede do atmosféry, kde shoří.

ATV je evropskou splátkou do mezinárodního programu ISS. Předpokládá se, že zatím pouze jednorázově použitelné plavidlo bude v dohledné době opatřeno žáruvzdorným pláštěm a stane se určitou náhradou raketoplánů.