Projekt měl od roku 1983, kdy se poprvé dostal na veřejnost, mnoho stoupenců i odpůrců. Bouřlivé diskuse však nikam nevedly, až letos v lednu hlavní administrátor Hongkongu Tung Chee Hwua rozhodl, že po zpracování výhledové studie dostane plán zelenou.

Hledají se peníze

Projekt je nyní fakticky hotov a z toho, co proniklo do tisku, lze už sestavit konkrétní obrázek. Most by přišel na nejméně dvě miliardy dolarů, což je částka, která má stále hodně kritiků.

Proti tomu stojí skutečnost, že zatímco města na východní straně ústí Perlové řeky v posledním desetiletí prosperovala, Ču-chaj a zbytek západní delty relativně zaostával. A v tom je právě atraktivnost stavby: most může být klíčem k transformaci západního ústí Perlové řeky. Délka cesty mezi Hongkongem a Čuchaj by se zkrátila na 30 minut, což by podle profesora Tuana Chyaua z hongkongské Čínské univerzity mohlo zvýšit HDP západní delty o více než 11 miliard dolarů a Hongkongu o více než dvě miliardy.

Získá také turistika

Minulý týden Čína oznámila, že povolí obyvatelům sousední provincie Kuang-tung navštěvovat Hongkong, aniž by si museli kupovat zájezdy. Navíc, jak upozornil časopis Time, by v době dokončení stavby mostu už fungoval hongkongský Disneyland. Macao, tradičně spjaté s provozováním kasin, by se v té době již také mohlo pochlubit novou řadou heren ve stylu Las Vegas.