Podle nového zákona se bude moci začít s výstavbou silnice na soukromé parcele i bez souhlasu vlastníka; pokud majitel nebude ochoten půdu prodat, stát mu ji vyvlastní. Majetkové vyrovnání přitom bude stačit doložit až při kolaudaci stavby, zatímco doposud se muselo dořešit před začátkem výstavby. Dálnice se dokonce bude moci zprůjezdnit ještě před kolaudací.

Od materiálu, který tento měsíc v parlamentu prosadili koaliční poslanci, si ministerstvo dopravy slibuje zrychlení administrativní přípravy staveb.

Zákon se vztahuje jen na konkrétní úseky dálnice D1 z Bratislavy do Košic a na další desítky kilometrů rychlostní silnice R1 z Nitry do Banské Bystrice. Vláda předpokládá, že pomůže urychlit výstavbu tak, aby Bratislava mohla být spojena s Košicemi dálnicí do roku 2010.

Podle ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by se v první etapě výstavby chybějících dálničních úseků mohla schválená opatření týkat maximálně 400 lidí, tedy přibližně jednoho procenta z celkového počtu smluv na koupi pozemků.

Stejný problém řešili i čeští poslanci

Obdobný zákon byl minulý měsíc na pořadu jednání české Sněmovny. Vláda s ním však nesouhlasila, a poslanci jeho projednávání proto odložili.

Český návrh měl urychlit vyvlastňování pozemků pro stavbu silnic a dálnic tím, že by žaloba vlastníka proti vyvlastnění neměla automaticky odkladný účinek. V Česku je nyní možné o stavební povolení na stavbu silnice možné žádat až v okamžiku, kdy rozhodnutí soudu nabude právní moci, což znamená odklad stavby někdy až o několik let.

Vláda premiéra Roberta Fica chce urychlit výstavbu dálnic na Slovensku zapojením soukromého kapitálu do stavby více než 150 kilometrů silnic. Stát už vyhlásil první tendr na výběr soukromé společnosti, která se má postarat o výstavbu většího počtu úseků dálnice D1 mezi Žilinou a východem Slovenska.