"Viděl jsem okolo letadla 25 ohořelých těl a mrtvý pár v autě," uvedl lékař Douglas Ferrari, který pomáhal hasičům.

Letadlo v hustém dešti podle všeho dostalo na přistávací dráze smyk, přejelo ji, projelo přes frekventovanou silnici a narazilo do benzínky v těsné blízkosti letiště. Stroj začal okamžitě hořet. Podle jednoho ze svědků letadlo explodovalo.

Stroj narazil do čerpací stanice a budovy filiálky společnosti TAM, kde pracovalo 200 lidí.  Část budovy se zřítila.

Foto: Novinky.cz s použitím Yahoo Maps

"Slyšel jsem zvuk exploze, země pode mnou se otřásla. Podíval jsem se a viděl jen oheň. Byly cítit pohonné hmoty a síra," popsal svědek.

"Viděli jsme stroj, jak sjel z ranveje. Nemohl zastavit a vjel na silnici. Jel tak rychle, že jsme si mysleli, že vzlétá," uvedl další svědek Paulo Barros. Podle dalších svědků se pilot skutečně snažil vzlétnout, ale nepovedlo se mu to.

Foto: ČTK/AP

Kromě cestujících a posádky zemřeli také další lidé na zemi, kteří pracovali v místě kolize stroje. Letecká společnost zatím není schopna ověřit počet obětí .

Přestože na místě zasahovalo na padesát požárních jednotek, stroj hořel po většinu noci a z budovy společnosti TAM šlehaly plameny celé čtyři hodiny.

Podle guvernéra Jose Serry bylo uvnitř letadla během požáru asi 1000 stupňů. Těla, která záchranáři zatím vynesli, jsou spálena.

Airbus A320 letěl na vnitrostátní lince mezi městy Porto Alegre a Sao Paulo. Na palubě bylo 170 pasažérů a šest členů posádky. Letiště bylo kvůli nehodě uzavřeno a spoje jsou odkláněny na další letiště v okolí Sao Paula.

Soud zakázal starty z nebezpečného letiště

Letiště Congonhas je známé svojí nebezpečností. Vzletové dráhy jsou krátké a kluzké. Ranvej sice nedávno dostala nový povrch, ale zatím nebyl dokončen odvod vody. Je však předčasné říci, zda právě to bylo příčinou nehody.

V únoru brazilský soud z bezpečnostních důvodů zakázal, aby z letiště startovala velká trysková letadla, ale v odvolacím řízení byl zákaz zrušen s tím, že by to mohlo poškodit obchod, uvedla agentura AP.  Bezpečnostní rizika nemohou podle soudu vyšší instance zastavit provoz ve vzduchu.

Malé letiště Congonhas leží v zalidněném centru Sao Paula. Podle svědků je při startu z tohoto letiště doslova vidět lidem do obývacích pokojů. 

V říjnu 1996 se krátce po startu z letiště Congonhas zřítil stroj společnosti TAM. Zahynulo tehdy všech 90 cestujících a šest členů posádky, kromě nich ještě tři lidé na zemi.

Velká letecká neštěstí z posledních deseti let
26. září 1997 Kvůli špatné viditelnost se na severu indonéského ostrova Sumatra zřítil indonéské Airbus A300, zahynulo všech 222 cestujících a 12 členů posádky
5. srpna 1997 Na americkém tichomořském ostrově Guam se zřítil jihokorejský Boeing 747-300 s 254 lidmi na palubě, 29 katastrofu přežilo
16. února 1998 Airbus A300-600 při přistání spadl několik set metrů od přistávací dráhy v metropoli Tchaj-wanu , narazil do několika budov a vybuchl; zahynulo 203 osob včetně 196 v letadle
2. září 1998 U břehů Kanady se zřítil do moře stroj MD-11 švýcarské společnosti Swissair s 215 cestujícími a 14 členy posádky, nikdo nepřežil.
12. listopadu 2001 Airbus A-300 společnosti American Airlines s 260 lidmi na palubě se po startu zřítil v newyorské čtvrti Rockaway Beach, zahynulo 265 osob.
25. května 2002 Boeing 747-200 tchajwanských aerolinek China Airlines se zřítil do moře u Peskadorské ostrovů, nikdo z 225 osob na palubě nepřežil
19. února 2003 Íránský vojenský Iljušin Il-76 s 276 příslušníky elitních íránských gard se zřítil u města Šahdád, havárii nikdo nepřežil.