Ministerstvo školství uvádí, že jen v základních školách je 33 tisíc dětí s vývojovými poruchami učení. Mají nesmírné problémy se čtením, psaním. Jsou nezvladatelné, zlobí.

Počet psychologů působících na českých školách sice dlouhodobě stoupá, ale podle odborníků je jich stále zoufale málo – jeden psycholog připadá zhruba na 25 škol.

Tam, kde psychologa mají, je přitom i méně projevů šikany a agresivity, potvrzují i učitelé.

Z údajů Ústavu pro informace ve vzdělávání vyplývá, že v září 2005 bylo ve školách 175 psychologů, od té doby se jejich počet téměř zdvojnásobil na 331 psychologů v září 2010. Počet škol klesl z 8681 v roce 2005 na loňských 8474.

Pomohly eurofondy, co dál, se teď neví

Zvýšit počet psychologů se snažil v uplynulých dvou letech projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť. Projekt, za kterým stál Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, získal z evropských fondů 139 miliónů korun. Teď skončil.

„Nedovedeme si představit, že by nepokračoval,“ řekl ČTK Jaroslav Hejný, ředitel ZŠ v Brankovicích na jižní Moravě. Škola má díky projektu sice ne psychologa, ale alespoň speciálního pedagoga na plný úvazek. Sama by ho ale ze svého rozpočtu nemohla zaplatit.

„Je členem pedagogického sboru, ale zároveň je člověkem zvenku. Rodiče i žáci mu tak svěří věci, které by učitelům neřekli,“ uvedl Hejný.

Podle něj pomáhá speciální pedagog i některým školkám v okolí, zejména posoudí, zda děti zvládnou nástup do školy.