Zatímco továrny a další podniky včetně těch menších musely během roku 2009 omezovat své náklady, což se projevilo i v personální oblasti, školství se snižování stavů nijak výrazně nedotklo.
Během loňského podzimu vzrostl počet lidí se zájmem o pedagogickou profesi v regionech s vyšší nezaměstnaností dokonce až osmkrát.

„Do školství se podle průzkumu navíc stále více hlásí lidé ze soukromé sféry, kde se v současné době zvýšila nezaměstnanost,“ říká Tomáš Zdechovský z agentury Commservis.com, která se už několik let zabývá pedagogickými výzkumy v českém prostředí.

Ministerstvo: nesmí jít o krátkodobé řešení

„Zvýšení zájmu o učitelské povolání vnímáme samozřejmě pozitivně, může vést ke zvýšení kvalifikovanosti pedagogických sborů i samotné kvality výuky, protože ředitelé škol si budou moci vybírat z většího počtu zájemců,“ komentuje zjištění náměstek ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Jindřich Kitzberger. Upozorňuje ale zároveň, že důležitá je motivace těch, kteří se chtějí před žáky vrátit.

„Jde o to, zda jde z jejich strany pouze o překlenutí tíživé osobní situace, krátkodobé řešení, aby byli někde zaměstnáni, nebo zda mají opravdový zájem o toto povolání, o práci s dětmi, o dlouhodobější pedagogické působení,“ vysvětluje Kitzberger.

Předcházející působení „staronových“ pedagogů mimo školství může pro tyto navrátilce podle Kateřiny Böhmové, ředitelky odboru vnějších vztahů a komunikace ministerstva,
být výhodou. Pokud pracovali v určitém oboru, mohli lépe sledovat jeho vývoj, poznali například firemní praxi. „Předpokladem úspěšného návratu je ovšem další intenzívní práce na vlastním profesním rozvoji a další vzdělávání, zejména v oblasti pedagogické a psychologické, v metodice a didaktice předmětu,“ zdůrazňuje Böhmová.

Další vzdělávání nabízejí třeba v Liberci

Na aktuální potřebu dalšího vzdělávání učitelů se podle informací ČTK rozhodla reagovat například skupina pedagogů Technické univerzity v Liberci. V rámci grantu podpořeného prostředky z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR připravili akreditované kurzy rozšiřující kvalifikaci učitelů základních a středních škol. Učitelé s pedagogickou praxí tak budou mít od října 2009 možnost rozšířit svou aprobaci o další předmět nebo si zvýšit kvalifikaci pro výuku na vyšším stupni.

„Impulsem pro otevření kurzů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) bylo zjištění potřeby v libereckém regionu. Vyšli jsme jí vstříc a zpracovali dvouletý studijní program umožňující rozšíření kvalifikace učitelům s již získaným vysokoškolským pedagogickým vzděláním,“ vysvětluje Daniela Bittnerová, pedagogický manažer a garant programu matematika.