Hlavní obsah

Britští rodiče by mohli žalovat školu za špatné chování spolužáků

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Londýn
Aktualizováno

Britský ministr školství Ed Balls připravuje opatření, podle kterého by rodiče mohli žalovat školu v případě, kdy chování neukázněných spolužáků ve třídě poškozuje vzdělávání jejich potomků.

Článek

S prohlášením, že takové opatření přichystá, vystoupil Ed Balls před členy parlamentu, informují The Times. Opatření však bude doprovázet také nařízení, podle kterého rodiče žáků nastupujících do školy musí podepsat se školou dohodu o chování žáka. V dohodě jsou popsány minimální očekávání vůči chování žáka, jeho školní docházce, školnímu oblečení a přístupu k domácím úkolům, k jejichž dodržení se rodiče zavazují. 

Dohody budou povinně podepisovány ve státních školách a jejich porušení bude možné potrestat pokutami pro rodiče neukázněných dětí až do výše tisíce liber, tj. asi 28 tisíc korun. Ministr školství plánuje, že se tak zabrání situacím, kdy i jediný neukázněný žák narušuje učení všech ostatních dětí ve třídě.

Žáci a žákyně, kteří mají problémy s chováním, obvykle poutají největší pozornost pedagoga a tak jejich konání poškozuje ostatní žáky dvojím způsobem. Spolužáky jednak ruší samo o sobě, ale připravuje je také o cennou pozornost a čas pedagoga.

Pro rodiče neukázněných žáků mají být připraveny i další možné tresty, např. povinný zápis do kurzů rodičovství nebo povinné čerpání poradenství. O trestech by měly rozhodovat nižší soudní instance, ke kterým se budou moci ředitelé škol s těmito případy obrátit.

Větší práva rodičů

Zároveň se adekvátním způsobem posiluje postavení rodičů, kteří musí mít možnost vyžadovat na škole zajištění prostředí, příznivého pro výuku. Podle zveřejněných plánů by se rodiče obraceli nejprve na ředitele škol, a pokud by se svojí žádostí neuspěli, obrátili by se na soudy nebo na  ombudsmany pro místní správu.

Pedagogové v souvislosti s tímto plánem upozorňují na to, že ne každé dítě lze považovat za “rozmazleného fracka”, kterého mohou rodiče nebo škola "jen tak" adekvátně usměrnit. Mnoho dětí se ve třídě chová neukázněně z důvodů onemocnění nebo jiných hlubších příčin, které s běžnou každodenní výchovou ani prací pedagoga nesouvisí.

Reklama

Výběr článků

Načítám