Hlavní obsah

Jen kvůli škole se cizí jazyk učí třetina žáků základních škol

Novinky, Scio

Každoročně ověřují české školy kvalitu své výuky vzájemným srovnáváním. Vlastnímu porovnání předchází série testování pod jednotným názvem Stonožka, ze které si školy vybírají předmět a ročník, který chtějí srovnat. Projekt je realizován průběžně po celý školní rok a v jeho jarní fázi proběhlo testování cizích jazyků v 7. a 8. ročnících.

Článek

Podstatou projektu je otestování určitého vzorku žáků v daných ročnících z vybraného předmětu a následné srovnání jejich výsledků v rámci třídy, školy a republiky. Z podrobně zpracovaných výsledků získávají školy zpětnou vazbu pro svou pedagogickou činnost.

Porovnáním výsledků s ostatními školami, se škola v dané oblasti profiluje jako výborná, v lepším průměru, průměrná či podprůměrná.

Z celého šetření školy získávají podrobné výsledky pro školu, třídu i žáka. Každý žák obdrží podrobné vyhodnocení vlastního výkonu a zprávu může vzít domu a ukázat ji rodičům, kteří tak získají informace o jeho výsledcích i z třetí strany, nezávislé na škole.

Ve výsledcích pro školu pak nejde jen o celkové umístění. Test je rozdělen do několika částí, a každá z nich je samostatně vyhodnocena. Škola se tedy dozví nejen celkovou úspěšnost, ale také za každou testovou část. Získává tak detailní obrázek o struktuře znalostí svých žáků a zároveň může porovnat, jak tyto znalosti odpovídají průměru ostatních škol.

Anglický jazyk na základních školách

Vlastního letošního testování cizích jazyků se zúčastnilo přes 140 škol a 5,5 tisíce žáků. Testovány byly angličtina a němčina. Nejlépe dopadly děti v Plzni, Jablonci nad Nisou, Kolíně, Brně, Karviné a v některých částech Prahy.

Vezmeme-li v úvahu jednotlivé části, do kterých byl test rozdělen, nejlépe si angličtináři vedli v částech věnovaných zvládnutí konverzačních situací a v gramatice. Naopak nejhůře se jim dařilo zdolat komplexní cvičení.

Součástí testování byl také dotazník. Z jeho zpracování vyplývá, že nejčastější důvod, proč se děti chtějí cizí jazyk učit, je porozumění lidem ze zahraničí. Víc jak třetina jich však uvažuje i o budoucí práci v cizině. Jen 5 % dětí uvádí, že se jazyk učí hlavně kvůli rodičům. Naproti tomu pro 30 % žáků hlavní důvod tkví v tom, že jazyk mají ve škole. Pravděpodobně by se ho přestali učit, kdyby zmizel ze školního rozvrhu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám