Článek
Projekt Eskalátor je zaměřený na měření schopností a dovedností žáků základních škol v oblasti cizích jazyků a čtenářské gramotnosti. K efektivnímu zjišťování úrovně znalostí chce využívat metodu IRT a v budoucnosti také adaptivní testování.
Rozdílnost IRT testování
V čem se test vytvořený pomocí IRT liší od „klasických“ testů? Na první pohled v ničem. Žák odpoví na sérii testových úloh, dostane vyhodnocení a srovnání s ostatními v rámci třídy, školy a celé republiky.
Kouzlo IRT testů však spočívá v něčem jiném. Testy nabízejí přesnější určení úrovně znalostí každého žáka, umožňují identifikovat jeho silné a slabé stránky. Při pravidelném testování je možné sledovat vývoj znalostí a schopností žáka v čase a určovat jeho pozici na tzv. rozvojových mapách (progress maps).
Největší výhody IRT testů:
- Lze přesněji určit úroveň znalostí každého žáka; umožňuje identifikovat jeho silné a slabé stránky a při pravidelném testování je možné sledovat vývoj jeho znalostí a schopností v čase.
- Lze přesněji určit „přidanou hodnotu“ každé školy a pomoci tak rodičům s výběrem vhodné školy pro svého potomka.
- Umožňuje snadněji vytvářet obdobně obtížné varianty testů (tzv. test equating).
- Je také základem pro tzv. CAT (Computer Adaptive Testing), kdy se výběr úloh testu v reálném čase přizpůsobuje samotnému žákovi. Počítač totiž po každé odpovědi žáka přepočítá úroveň znalostí a vybere mu následující úlohu přesně na míru.
Dobrý test odděluje slabší žáky od lepších
A jak se takový IRT test „vyrábí“? V první fázi se testové úlohy, které se ucházejí o místo ve finální podobě testu, podrobí tzv. kalibraci. V závislosti na použitém modelu IRT jsou výsledkem informace o obtížnosti a tzv. diskriminativnosti (jak daná úloha rozlišuje dobré žáky od horších). U testových úloh, kde je na výběr z více odpovědí (tzv. multiple choice), umožní kalibrace zjistit, do jaké míry žáci hádají správnou odpověď. Tyto informace se ve druhé fázi použijí k výběru takových testových úloh, které budou poskytovat maximální informaci o úrovni znalostí žáka a dobře rozlišovat lepší žáky od horších. A to je přesně to, co bychom měli od testů chtít.