Článek
V některých případech je možné přistoupit přímo k jazykové zkoušce, ale ani tak se nevyhnete tisícikorunovým částkám za samotnou zkoušku – a to už od nejnižších jazykových úrovní. Kdy je proto dobré začít s testováním jazykových schopností? Vyplatí se investovat do ověřování znalostí dětí školního věku?
Testování jazykových schopností
Ověřování znalostí je důležité především pro další rozvoj studujícího žáka. Vím-li, co umím, mohu se dál rozvíjet potřebným směrem. To platí pro žáky i dospělé. Mají-li se děti konzistentně vzdělávat, je nutná pravidelná evaluace. Jinými slovy je nutné pravidelně testovat naučené znalosti a získané dovednosti. A to i přes to, že to něco stojí.
Není však nutné hned získávat mezinárodně uznávané certifikáty – zvláště pro nižší úrovně jazykového vzdělání, které musí zvládnout například žáci na základních školách. Zde stačí jazykové testy určené speciálně školám a zohledňující školní osnovy.
CEFLA aneb jazykový test i na ZŠ
Za děti školou povinné naplánuje a zařídí rozvoj žáka a ověřování jeho znalostí učitel prostřednictvím testů, které si do školy pro tyto účely objedná. Jedním z těchto testů může být i tzv. CEFLA – Competence in English as a Foreign Language, překládaná jako Hodnocení úrovně znalostí v anglickém jazyce.
Jedná se o nový test vyvinutý ve spolupráci s Australskou radou pro výzkum ve vzdělávání (ACER) tak, aby splňoval požadavky Národního plánu výuky cizích jazyků, odpovídal výstupům dle Evropského referenčního rámce pro jazyky (A1 - B2) a zároveň byl cenově přijatelný pro školy a rodiče.
Testování probíhá přímo na základních a středních školách a ověřuje znalosti získané jak školní výukou, tak například v jazykových školách nebo v bilingvní rodině
Širokopásmový test
Aby test umožňoval porovnat děti s rozdílnou dobou jazykového studia je do jednoho testu sloučeno několik úrovní – žáci ze všech ročníků ZŠ i SŠ absolvují delší test, ve kterém vyzkouší úlohy od nejlehčích (odpovídající A1 – výstupní úroveň 5. třídy ZŠ) přes těžší (odpovídající A2 - cílová jazyková úroveň v 9. třídě ZŠ) až po nejtěžší (B2 - výstup ze SŠ).
Ve výsledku pak každý testovaný žák zjistí úroveň svých jazykových znalostí, ale navíc se, díky celorepublikové účasti v projektu, může porovnat s ostatními stejně starými žáky.
Závěry testování navíc získají i pořádající školy, které pak na jeho základě mohou uspořádat výuku jazyků nebo rozdělení žáků do skupin.
Každý zúčastněný žák má možnost získat certifikát o proběhlém testování.
Test byl standardně pilotně ověřen na stovkách žáků a studentů v České republice.
Více o testování CEFLA zjistíte na www.scio.cz/cefla.