Za tři čtvrtiny roku projde školením 700 vedoucích pracovníků SOŠ a SOU a také 1800 koordinátorů, tedy učitelů, kteří mají ve školách na starosti tvorbu školních vzdělávacích programů (ŠVP).

Projekt, který řídí ministerstvo školství ve spolupráci s Národním institutem pro další vzdělávání a Národním ústavem odborného vzdělávání, je financován z větší části z Evropského sociálního fondu (85%), zbytek jde přímo ze státního rozpočtu ČR.

Využijí se zkušenosti pilotních škol

Vyškolení a motivování pedagogů je nutné pro zahájení reformy na středních školách, domnívá se ministerstvo, neboť by se učitelé měli sami stát spolutvůrci reformy. Při školení budou využity zkušenosti z třiceti pilotních škol, které si své školní vzdělávací programy připravily již v uplynulých letech v rámci předcházejícího projektu Pilot S a už třetím rokem podle nich vyučují. Díky jejich poznatkům se mohou ostatní školy vyhnout opakování zbytečných chyb a čerpat ze svých zkušeností, které se osvědčily.

Projekt má pomoci k sebereflexi

Dosud má pouze nemnoho vedoucích pracovníků a učitelů středních odborných škol zkušenosti s tvorbou školních vzdělávacích programů. Přitom již od září tohoto roku má začít přibližně polovina škol podle nich učit a ostatní školy tato reforma čeká během následujících dvou školních roků.

Od učitelů se očekává, že budou v pedagogických sborech na vytvoření nových vzdělávacích programů spolupracovat. Měli by např. vyhodnotit dosavadní činnost své školy s jejími klady i zápory a poté promýšlet a plánovat potřebné změny. „Nejdůležitější je, že projekt Koordinátor S 1 pomůže školám k sebereflexi a bude je motivovat k naplnění cílů školské reformy,“ doplňuje hlavní manažerka projektu RNDr. Vlasta Benešová.

Projekt však přichází vlastně na poslední chvíli, jak potvrzuje ředitel SOŠ a SOU obchodu a služeb v Chrudimi Jaroslav Kořínek: „Vím o projektu a nebudu se účastnit, protože pro nás přichází pozdě. Jestli je projekt užitečný? Asi ano, každá informace je vhodná a tvorba ŠVP je specifická činnost. Do konce června letošního roku musíme dokončit osm ŠVP z devíti oborů, které na škole učíme. Momentálně jsou v pardubickém kraji jarní prázdniny a tak se právě intenzivně zabýváme jejich tvorbou.“