Hlavní obsah

Projekt Ekoškola se snaží učit děti myslet ekologicky

Novinky, Scio

Jednou z aktuálních otázek, které trápí české školy, se zabývá mezinárodní projekt Ekoškola. Jde v něm o to, jak nenásilně zapojit děti do ekologické výchovy a naučit je šetrnému zacházení s vodou, energiemi a životním prostředím kolem nás.

Článek

Více než 20 000 škol z celého světa je zapojeno do mezinárodního projektu Ekoškola. Přibližně jedna třetina pak ve školním roce 2007/08 získala zelenou vlajku, symbol splněných podmínek projektu a dvouletý certifikát.

Jak se stát ekoškolou

Žáci škol, které začnou usilovat o získání certifikátu Ekoškola, se učí o environmentálních tématech a zároveň sami usilují o minimalizaci a třídění odpadů, úspory energie či vody a zlepšení životního prostředí školy a jejího okolí. Zakládají celoškolní pracovní tým Ekoškoly, vytvářejí si vlastní ekokodex, analyzují současnou situaci na škole v uvedených oblastech a navrhují zlepšení, která se snaží posléze naplnit.

Práce na projektu má několik fází. Po zapojení si škola musí nejprve sestavit svůj ekotým, který bude ostatní motivovat k získání titulu Ekoškola. V týmu by měly být zastoupeni především žáci, učitelé, někdo z vedení a rodiče. Pestrost týmu zaručí rozmanitou mozaiku znalostí, motivace a zkušeností.

Ve druhém kroku provede ekotým školy důkladnou analýzu jejího ekologického stavu. Podle slov zástupců organizace Tereza „žáci pod vedením školního koordinátora prochází školu od sklepa na půdu. Získávají poznatky o stavu a hospodaření s energií a vodou a o tom, jak škola předchází nebo nepředchází vzniku odpadů, a jak odpady třídí. Žáci dále hodnotí prostředí školy, venkovní i vnitřní. V této oblasti například zjišťují, jak se všem ve škole líbí, zda je prostředí školy útulné a co by si žáci přáli vylepšit.“

Na základě analýzy stavu školy vytyčí ekotým cíle, kterých by škola měla dosáhnout a naplánuje úkoly a časový harmonogram, aby jich bylo dosaženo. Ne všechny úkoly je třeba splnit hned, někdy je obtížné plnit finančně náročné úkoly (např. výměnu oken nebo zateplení budovy). Pro získání titulu Ekoškola musí škola splnit alespoň 2/3 stanovených úkolů.

Energie, voda, odpady, prostředí

Ekoškola se musí zěměřit nejméně na dvě oblasti, které si vybere ze čtyř nabízených (Energie, Voda, Odpady, Prostředí). Jitka Nechvátalová ze združení Tereza k tomu dodává: „Nedílnou součástí programu je zapojení environmentálních témat do výuky. Škola využívá již zmíněných pracovních listů k tomu, aby s žáky v hodinách probrala témata, které se váží k Ekoškole (tj. energie, odpady, voda, prostředí a nově dopravu a šetrné spotřebitelství)."

"Některé školy v hodinách např. fyziky pracují na analýze. Jinde to řeší ve volitelných předmětech. V programu se také pracuje mimo výuku, hodně práce se udělá na projektových dnech či týdnech," dodává Nechvátalová.

Aby školy nemusely tápat, jak konkrétně si mají počínat nebo čeho všeho si při ekoanalýze všímat, obdrží příručku dobré praxe, pracovní listy a metodiku. Kromě toho se mohou inspirovat v příručce Po stopách pražských ekoškol, kde najdou zkušenosti zapojených škol z pražského regionu.

Zapojení do projektu není úplně zadarmo

Třítisícový poplatek je ale spíše symbolický a rozhodě nestačí na financování celého programu. Program se může realizovat jen díky financím z grantů a díky partnerům z řad firem (generálním partnerem programu Ekoškola je společnost Provident Financial s. r. o.).

V současné době usiluje o získání nebo udržení titutlu Ekoškola asi 200 škol. Titulem Ekoškola se může pochlubit 43 škol. Titul Ekoškola však není na pořád, po 2 letech jej musí škola obnovovat.

Českým školám projekt zprostředkovává sdružení Tereza ( www.terezanet.cz ).

Reklama

Výběr článků

Načítám