Hlavní obsah

Eskalátor: evropská trojletka aneb IRT v Čechách

Novinky, Scio

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Příliv finančních prostředků z Evropské unie do českého školství umožní vzniknout celé řadě nových projektů, které by bez této pomoci nemohly začít. Jejich finanční náročnost je totiž tak velká, že se za normálních podmínek nevyplatí je realizovat.

Článek

Jedním z těchto tříletých projektů je tzv. Eskalátor. Z pohledu zemí, které svou kurikulární reformu budují o něco déle než my, se nejedná o nic nového. V projektu jde o sledování rozvoje znalostí a dovedností žáků v cizích jazycích. Cílem je dát učitelům do rukou „zbraň“ proti dlouhodobě neuspokojivým výsledkům českých dětí v mezinárodních průzkumech (PISA aj.).

Sledovat výsledky jednotlivých žáků již částečně umíme. Zejména díky srovnávacímu testování, které opakovaně probíhá na základních i středních školách. Žák se na jeho základě přibližně dozví, jak si počíná v některých konkrétních oblastech jako je například gramatika, porozumění textu nebo jak se orientuje v konverzačních situacích.

Navíc se může srovnat se stejnou skupinou žáků z ostatních škol – tak se například Jarda Kunešů z tercie havlíčkobrodského gymnázia může dozvědět, jak v průměru dopadli ostatní terciáni na víceletých gymnáziích v ČR. Hned si potom umí zařadit, jak si jeho třeba zdánlivě dobrý výsledek stojí v porovnání s ostatními.

Na co tedy potřebujeme Eskalátor? Problém nastává, pokud žák potřebuje sledovat své výsledky delší dobu anebo by rád přesněji věděl, kde zaostává. A přesně to projekt umí.

Učitelům a ředitelům škol umí dát projekt odpovědi otázky: Jak můžeme např. efektivně srovnat dosaženou úroveň znalostí dětí z víceletých gymnázií a dětí, které zůstaly na ZŠ? Jak stanovit skutečnou přidanou hodnotu, kterou poskytuje žákům škola? Co si počít s rozvolňujícími se „osnovami“ ve školách v důsledku přechodu k ŠVP a RVP?

Rodiče mnohých dětí se pak možná setkali se situacemi, které řešili jen s obtížemi. Ty mohou charakterizovat následující otázky: Jak zjistíme jak jsou na tom naše děti v jazycích podle Evropského referenčního rámce? Jak řešit přechody žáků mezi školami (v jedné už „láčkovce“ brali v druhé ještě ne..)… A jak individuálně pomoci dětem, které z různých důvodů buď výrazně zaostávají za svými vrstevníky nebo jsou naopak výrazně napřed?

V rámci projektu vzniknou tzv. rozvojová kontinua (RK) pro dotyčný předmět. RK popisují dráhu, po které obvykle probíhá rozvoj znalostí a dovedností dítěte v jedné určité oblasti vzdělávání. Jedná se o škálu, na kterou je možné zaznamenávat dosaženou úroveň všech žáků. Tato škála má podobu vertikály se zvyšující se náročností. Vyšší umístění na škále označuje vyšší míru (pravděpodobnost) dosažení určitých znalostí a dovedností.

Škála je rozdělena do několika pásem (dle dosažených bodů na škole), každému pásmu je přiřazen slovní popis, zaměřený na skutečné dovednosti. Tato škála je otevřena a přidáváním nových položek ji lze neustále zpřesňovat. Tím vzniká společný rámec pro sledování pokroku dítěte.

Projde-li dítě novým testováním, porovná se jeho výsledek s rozvojovým kontinuem daného předmětu. Okamžitě je vidět, jak si dítě stojí, v čem vyniká a co mu naopak příliš nejde. Při opakovaném testování systém umožňuje žáka dlouhodobě sledovat a zjišťovat přidanou hodnotu jeho dosavadních studií.

Systém bude zahrnovat také pravidelné testy a podpůrný e-learning, který na základě informací o zjištěné úrovni žáka, nabídne dítěti na míru šitý program jeho rozvoje.

Teoretickým východiskem nástroje je moderní přístup tzv. Teorie položkových odpovědí (angl. Item Response Theory). V ČR zatím nebyla tato teorie ve větším měřítku použita, přestože ve světě minimálně od 80. let 20. století patří k základnímu instrumentáriu testování. O tuto teorii se také opírají mnohá celosvětově uznávaná mezinárodní srovnávání, jako např. PISA, PIRLS či TIMMS. Možná se také Česko jednou dočká svých IRT testů.

Žáci základních i středních škol získají díky projektu mnohaletou významnou podporu. Ta je možná proto, že je tento projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám