Domníváte se, že má každý právo na vysokoškolské vzdělání?

Jistě, každý by měl dostat možnost studovat na vysoké škole. Tedy hovoříme o rovnosti šancí. Vzdělání představuje jednu z největších hodnot pro člověka, ale i pro společnost. Víme, že absolventi vysokých škol mají převážně lepší výchozí pozici najít si práci a uspět v životě.

Dnes se již kolem 60 procent čerstvých absolventů středních škol v České republice hlásí na vysoké školy do bakalářského stupně studia. Není to příliš?

Jak jsem již uvedl, dobré vzdělání je branou k vyšší kvalitě života jednotlivce, rodiny a společnosti. Oněch 60 procent se v současnosti jeví jako standard ve vyspělých zemích. Vzdělanostní a informační společnost předpokládá stále více vysokoškolských absolventů. Dovedu si představit, že do 5 až 10 let, bude bakalářský titul udělován v takovém rozsahu, jako tomu je dnes u maturity.

Je známo, že v USA působí vedle sebe špičkové univerzity, ty středně i méně kvalitní. Je tomu podobně i v České republice?

Přesně tak. Víme, že tu jsou velké rozdíly mezi veřejnými vysokými školami a stejně tomu tak je i v soukromém školství. Bude ještě trvat nějaký čas než se stav usadí, tedy zpřehlední jak pro zájemce o studium, tak i pro instituce a firmy, které si hledají kvalitní absolventy. Určitě nikdo nepotřebuje špatné vysoké školy. Avšak ty méně náročné vysoké školy mají svůj smysl. Dávají totiž příležitost i těm méně nadaným, kteří nemusí být vrženi již ve svých 18 letech na pracovní trh.

Je velmi důležité, aby v období, kdy se formuje jejich osobnost, měli možnost účastnit se přednášek a seminářů, navštěvovat workshopy a konference, pobývat v knihovnách a případně i studovat v zahraničí. V neposlední řadě je pro ně v mnohém inspirativní samotný studentský život. Takový absolvent by měl získat kromě vyšší profesní specializace i schopnost myslet v širších souvislostech a umět v záplavě informací rozpoznat to podstatné.

V čem spatřujete výhody studia na soukromé vysoké škole oproti školám státním?

V Česku působí 46 soukromých vysokých škol. Navíc celý soukromý sektor je mladý. Po přijetí novely vysokoškolského zákona v roce 1999, začaly postupně od roku 2000 vznikat - tak trochu jako houby po dešti - soukromé vysoké školy. Proto mám zato, že je ještě příliš brzy soukromé a vysoké školy plošně porovnávat.

Podle jakých kritérií se tedy lze orientovat v rámci širšího spektra soukromých vysokých škol?

Především ty lepší soukromé vysoké školy nabízejí nejen bakalářské, ale rovněž magisterské a výjimečně i doktorské studium. Jen nejkvalitnějším školám totiž akreditační komise schvaluje vyšší stupně vysokoškolského studia.

O co dalšího se případní zájemci o studium mají zajímat, aby rozpoznali kvalitu?

Zájemci by také měli zjistit, jaké mezinárodní kontakty udržuje ta která vysoká škola a kolik svých studentů vysílají na studijní pobyty do zahraničí. V neposlední řadě není bez zajímavosti zjistit počet studentů, kteří na dané škole studují. Zájem zpravidla svědčí o kvalitě.

Setkal jste se někdy s názorem, že je studium na soukromé vysoké škole méně kvalitní, než na školách státních? Jak byste na tvrzení reagoval?

Ano, určitě jsem podobný názor nejednou zaslechl. Zde je několik faktorů. Zaprvé, faktem je, že veřejné vysoké školy mají v rámci vysokoškolského sektoru výhodnější postavení. Jsou bezplatné, stojí za nimi tradice i komplexy budov, včetně kolejí a menz. Většina studentů se tudíž nejdříve hlásí na veřejné vysoké školy. Kdo by chtěl platit, když může studovat zadarmo? Je potom na individuálních soukromých vysokých školách, aby přesvědčili zájemce o studium, že stojí za to si za studium zaplatit.

O vaši univerzitě se ví, že realizuje rozsáhlý projekt pro studenty s tělesným postižením. Co konkrétně těmto studentům nabízíte?

Ano, skutečně, takový projekt již realizujeme šestým rokem. Je to dobrý příklad toho, že soukromá vysoká škola nemusí a neměla by být zaměřena úzce na profit. V nastávajícím akademickým roce bude u nás v Praze studovat více než 60 těchto studentů, mnohdy i vozíčkářů. Všechny tři naše budovy v Praze jsou kompletně bezbariérové.

Tito studenti dostávají od nás stipendium, bezplatně notebooky a studijní literaturu. Zároveň jim pomáháme najít příslušné zaměstnání. Právě teď jsme měli velkou radost, že náš student David Drahoninský, získal na paraolympiádě v Pekingu zlatou medaili v lukostřelbě.