Hlavní obsah

Středoevropané jsou nejvzornějšími členy EU v oblasti vzdělávání

Novinky, Scio

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BRUSEL/PRAHA

Ministři školství zemí Evropské unie měli ve čtvrtek a v pátek na programu společné zasedání v Bruselu. Mimo jiné schválili analytickou zprávu o dosahování cílů Lisabonské strategie v oblasti vzdělávání, které mají být naplněny do roku 2010. Základní kritéria se daří nejlépe naplňovat mladým členům EU ze střední Evropy.

Článek

Lisabonská strategie se zaměřuje na pět základních oblastí sekundárního a terciárního vzdělávání. Jejím cílem do roku 2010 je, aby počet mladých lidí s předčasným ukončením školy nepřekračoval 10 % nebo aby počet lidí se slabou čtenářskou gramotností klesl pod 20 %.

Dalším záměrem strategie je minimálně 85% podíl alespoň středoškolsky vzdělaných lidí v populaci. Mezi vysokoškolsky vzdělanými lidmi v matematice, přírodních a technických vědách usiluje Evropská unie o 15% nárůst těchto absolventů. Posledním cílem je alespoň 12,5% účast dospělých lidí na celoživotním vzdělávání.

Hned ve třech kategoriích zahrnutých do strategie zaznamenaly úspěch systémy školství ze střední Evropy.

Česká republika je nejúspěšnější zemí v Evropské unii, co se týče předčasného ukončení školy u lidí ve věku 18 až 24 let. Nejvýše si stojíme i v podílu obyvatel s alespoň středoškolským vzděláním. Z celkové populace u nás dokončilo střední školu 91,8 % lidí. V celé Evropské unii je ale podíl středoškoláků o poznání nižší (77,8 %).

Naši slovenští sousedé dosáhli v období let 2000-2005 nejvyššího nárůstu absolventů v přírodovědných a technických oborech. Ve třech kateogiích patřili k nejúspěšnějším i Poláci.

O celoživotní vzdělávání projevují největší zájem občané ze severoevropských zemí, Švédska, Dánska a Velké Británie.

Naplňování Lisabonské strategie

Strategická oblastNejúspěšnější zeměPrůměr EU
Předčasné ukončení školy (lidé ve věku 18-24 let)Česká republika 5,5%Polsko 5,6%Slovensko 6,4%15,3%
Počet žáků (ve věku 15 let) se slabou čtenářskou gramotnostíFinsko 5,7%Irsko 11%Nizozemsko 11,5%19,8%
Absolventi s alespoň středoškolským vzdělánímČeská republika 91,8%Polsko 91,7%Slovensko 91,5%77,8%
Růst počtu absolventu v matematice, přírodovědných a technických oborechSlovensko 14,7%Portugalsko 13,1%Polsko 12,1%4,7%
Účast dospělých na celoživotním vzděláváníŠvédsko 32,1%Dánsko 29,2%Velká Británie 26,6%9,6%

Partnerem rubriky Vzdělávání je společnost Scio, organizátor Národních srovnávacích zkoušek, www.scio.cz.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám