Britští konzervativci jménem svého předsedy Davida Camerona chtějí docílit toho, aby naprostá většina Britů uměla číst již v šesti letech. Konzervativci chtějí realizovat svůj plán s pomocí metody synthetic phonics, která se ve Velké Británii využívá již nyní. Metoda učí děti výslovnosti na základě poslechu zvuků od jednotlivých písmen přes slabiky až po celá slova.

Povinná školní docházka začíná pro Brity již od pěti let. Číst by se tedy musely všechny děti naučit již v první třídě, stejně jako u nás. V České republice však žáci začínají se školní docházkou v šesti a někdy až v sedmi letech.

Britští konzervativci chtějí svým plánem pomoci zejména dětem z chudších sociálních vrstev, jejichž konkurenceschopnost má být posílena. Řada učitelů i odborníků na vzdělávání si však nemyslí, že by tento plán pomohl úrovni gramotnosti a vzdělanosti vůbec. Pokud se bude na malé děti spěchat, může vše skončit dokonce opačným efektem, varují někteří.

V jedenácti neuměla číst, dnes řídí školní inspekci

Chris Davis, předseda Národní asociace základních škol (National Primary Headteachers' Association), se odvolává na mezinárodní průzkumy, které prokazují, že pro děti je obecně lepší začít se vzděláváním spíše později. Dětem, které se nedokáží  v útlém věku naučit číst, může plánované nařízení velmi ublížit. S pocitem vlastního neúspěchu se mladší jedinci vyrovnávají velmi obtížně.  Pokud neúspěchu vzdorují velmi brzy, mohou jím být poznamenáni na dlouhou dobu, ne-li navždy.

Konzervativci zveřejnili svůj záměr paradoxně ve stejnou dobu, kdy vyšlo najevo, že současná předsedkyně britské školní inspekce Ofsted, Zenna Atkins, neuměla číst ani psát až do svých jedenácti let.