Hlavní obsah

Před 21 lety vylétla poslední „kachna“

Novinky, Jan Barák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bez přerušení se vyráběly neuvěřitelných 42 let, po světě se jich prodalo na čtyři milióny kusů a nesly označení Citroën 2CV. Pokud ale stále nevíte, o jakém automobilu je řeč, není divu. Do historie vešel model 2CV pod speciálním přízviskem kachna. Poslední „kachnička“ sjela z výrobní linky 27. července 1990.

Foto: Profimedia.cz

Model 2CV se vyráběl neuvěřitelných 42 let.

Článek

„Půjde o vůz, který bude schopen přepravit čtyři urostlé venkovany v kloboucích a pytel brambor přes zorané pole, aniž by se při tom rozbilo jediné vejce v ošatce,“ tak údajně charakterizoval model 2CV před zahájením výroby viceprezident Citroënu Pierre-Joules Boulanger.

Je však pravděpodobné, že šlo pouze o úsměvný mýtus. Co ale jisté je, že v roce 1936 zahájili práci na 2CV konstruktér André Lefebre a designér Flaminio Bertoni. Projekt dostal pracovní název Tres Petite Voiture, Velmi malé auto, a jeho výsledkem byla o pár měsíců později právě „kachnička.“

Je však pravděpodobné, že šlo pouze o úsměvný mýtus. Co ale jisté je, že v roce 1936 zahájili práci na 2CV konstruktér André Lefebre a designér Flaminio Bertoni. Projekt dostal pracovní název Tres Petite Voiture, Velmi malé auto, a jeho výsledkem byla o pár měsíců později právě „kachnička.“

Citroënu 2CV se kachna nepřezdívalo náhodou. Na vině bylo měkké odpružení kol, které zapříčiňovalo kolíbací pohyb tak typický pro tento vůz.

Foto: Profimedia.cz

Modelu Citroën 2CV se po světě prodala na čtyři milióny kusů

Kachna na stříbrném plátně

Populární automobil si vysloužil i jiný přívlastek. Vůz, který motorizoval Francii, i tak se 2CV říkalo. Bez přerušení se vyráběl dlouhých 42 let. Poslední exemplář kachničky sjel z montážních linek tovární haly Citroënu v portugalském městě Manguealde 27. července 1990.

Kachna se proslavila také na filmovém plátně. V bondovce Jen pro tvé oči (Přísně tajné) z roku 1981 se v ní proháněla bond-girl Melinda Havelock a vidět byl 2CV i v populární sérii o četníkovi ze Saint Tropez, kde titulní roli ztvárnil Louis de Funes.

První prototyp kachny vznikl už v roce 1937. Bohužel, zůstalo jen u prototypu, ke slovu se totiž dostala druhá světová válka, která vývoj konstrukce 2CV zastavila. Rozpracovaná auta byla poschovávána po celé Francii a práce na jejich dokončení byly znovu zahájeny až v roce 1946.

Foto: Profimedia.cz

Model 2CV kachna během Tour de France

Z nuly na sto za jeden den

V celé své kráse a nevšednosti se kachna poprvé představila začátkem října roku 1948 na prestižním autosalonu v Paříži.

Přestože se s úsměvem tradovalo, že kachna tvoří jen čtyři kola pod parapletem (díky specifické látkové střeše) a zrychlení z nuly na sto zvládne za pouhý jeden den, zůstala populární i v 70. a 80. letech.

Nízká cena, rozumné provozní náklady a především unikátní retro design, to vše byly aspekty, proč se kachnička vyráběla až do roku 1990.

Zajímavosti 27. července

Svátek: Věroslav

Významné události:

1840 karlovarský lékárník a obchodník Jan Vítus Becher vymyslel recepturu legendární Becherovky

1983 v Praze Uhříněvsi byla naměřena historicky nejvyšší teplota v ČR, měla hodnotu 40,2 stupně Celsia

1995 ve věku 52 let zemřel legendární československý brankář Vladimír Dzurilla, osudnou se mu stala srdeční zástava

 Významná narození:

1969 Pavel Hapal (úspěšný český fotbalista a v současnosti trenér MŠK Žilina)

1977 Jonathan Rhys Meyers (irský filmový herec, snímky Matchpoint a seriál Tudorovci)

O 12 let později, v roce 2002, se Citroën pokusil obnovit slávu kachničky modelem 2C3. Srdce věrných fanoušků a vyznavačů houpavé jízdy však navždy bude patřit originálu.

Reklama

Výběr článků

Načítám