„Půjde o vůz, který bude schopen přepravit čtyři urostlé venkovany v kloboucích a pytel brambor přes zorané pole, aniž by se při tom rozbilo jediné vejce v ošatce,“ tak údajně charakterizoval model 2CV před zahájením výroby viceprezident Citroënu Pierre-Joules Boulanger.

Je však pravděpodobné, že šlo pouze o úsměvný mýtus. Co ale jisté je, že v roce 1936 zahájili práci na 2CV konstruktér André Lefebre a designér Flaminio Bertoni. Projekt dostal pracovní název Tres Petite Voiture, Velmi malé auto, a jeho výsledkem byla o pár měsíců později právě „kachnička.“

Citroënu 2CV se kachna nepřezdívalo náhodou. Na vině bylo měkké odpružení kol, které zapříčiňovalo kolíbací pohyb tak typický pro tento vůz.

Modelu Citroën 2CV se po světě prodala na čtyři milióny kusů

Modelu Citroën 2CV se po světě prodalo na čtyři milióny kusů.

FOTO: fotobanka Profimedia

Kachna na stříbrném plátně

Populární automobil si vysloužil i jiný přívlastek. Vůz, který motorizoval Francii, i tak se 2CV říkalo. Bez přerušení se vyráběl dlouhých 42 let. Poslední exemplář kachničky sjel z montážních linek tovární haly Citroënu v portugalském městě Manguealde 27. července 1990.

Kachna se proslavila také na filmovém plátně. V bondovce Jen pro tvé oči (Přísně tajné) z roku 1981 se v ní proháněla bond-girl Melinda Havelock a vidět byl 2CV i v populární sérii o četníkovi ze Saint Tropez, kde titulní roli ztvárnil Louis de Funes.

První prototyp kachny vznikl už v roce 1937. Bohužel, zůstalo jen u prototypu, ke slovu se totiž dostala druhá světová válka, která vývoj konstrukce 2CV zastavila. Rozpracovaná auta byla poschovávána po celé Francii a práce na jejich dokončení byly znovu zahájeny až v roce 1946.

Model 2CV kachna během Tour de France

Model 2CV kachna během Tour de France

FOTO: fotobanka Profimedia

Z nuly na sto za jeden den

V celé své kráse a nevšednosti se kachna poprvé představila začátkem října roku 1948 na prestižním autosalonu v Paříži.

Přestože se s úsměvem tradovalo, že kachna tvoří jen čtyři kola pod parapletem (díky specifické látkové střeše) a zrychlení z nuly na sto zvládne za pouhý jeden den, zůstala populární i v 70. a 80. letech.

Nízká cena, rozumné provozní náklady a především unikátní retro design, to vše byly aspekty, proč se kachnička vyráběla až do roku 1990.

O 12 let později, v roce 2002, se Citroën pokusil obnovit slávu kachničky modelem 2C3. Srdce věrných fanoušků a vyznavačů houpavé jízdy však navždy bude patřit originálu.