„Nic jsem neviděl. Ani Francii, ani Anglii. Byl jsem sám, byl jsem ztracen. Pak jsem ale spatřil Doverské útesy a věděl jsem, že se to povede,“ tak hodnotil svůj husarský kousek krátce po přistání v Doveru užaslý Louis Blériot.

Francouzský vynálezce, nebojácný pilot, průkopník letectví. To vše i mnohem více byl Louis Blériot. Dne 25. července 1909 se navíc stal prvním i člověkem v historii, kterému se podařilo přeletět kanál La Manche.

34 kilometrů za 40 minut

Životního úspěchu dosáhl Blériot na jednoplošníku X125 vlastní výroby. Šlo o letadlo lehoučké dřevěné konstrukce, kterou zakrýval jen tenký látkový potah. Let se uskutečnil na trase Les Barraques – Dover. Vzdálenost mezi oběma městy činila vzdušnou čarou 34 kilometrů a Louis Blériot ji zvládl uletět za necelých 40 minut.


Louis Blériot krátce po svém přistání v Doveru

FOTO: fotobanka Profimedia

Blériotovo letadlo poháněl benzín Shell Spirit.

Krom pocitu dobře odvedené práce čekal na letišti v Doveru na Blériota ještě i jiný typ odměny. Na začátku roku 1909 vypsal londýnský deník Daily Mail finanční prémii 1000 liber šterlingů tomu, kdo La Manche jako první překoná. Hned po přistání si Blériot své peníze vyzvedl.

Louis Blériot se narodil 1. června roku 1872 ve francouzském městě Cambrai. Na studia se přesunul do hlavního města Paříže, kde vystudoval inženýrství na Ecole Centrale Paris. Své první technické zkušenosti získával po kouscích. Nejprve při výrobě automobilových reflektorů, pak při montování jízdních motocyklů.

Ve spárech letectví

Když bylo Blériotovi 30 let, dostal se k odvětví, kterému propadl a zasvětil zbytek života. K letectví.

Průkopník letectví Louis Blériot na dobové fotografii

Průkopník letectví Louis Blériot na dobové fotografii

FOTO: fotobanka Profimedia

V roce 1903 si Blériot s kamarádem Gabrielem Voisinem založil továrnu na vývoj a výrobu letadel, Blériot-Voisin Company. Ještě předtím si ale postavil svou vlastní ornitoptéru, letadlo z raných dob letectví, které napodobovalo ptáky máváním křídel.

Blériot-Voisin Company se později přejmenovala na Société Pour Aviation et ses Derives (známější pod akronymem SPAD) a vyrobila tisíce letadel nasazených státy Trojdohody do vzdušných bojů 1. světové války.

O čtyři roky později, v roce 1907, uskutečnil Blériot svůj první let. Stalo se tak u francouzského města Bagatelle na letadle vlastní konstrukce. Uletěl ale jen něco málo přes kilometr, než skončil v žitném lánu.

Blériota ale první neúspěch neodradil. Učil se létat a konstruovat po svém, cestou pokusů a omylů. O rok později navrhl systém ovládání letu letadel pomocí otočných klapek na křídlech. Stejný princip řízení se používá dodneška.

Další léta své pilotní umění zdokonaloval, aby ho pak 25. července 1909 na kanálem La Manche náležitě prodal.