Otec reklamy, i tak se Ogilvymu přezdívalo. V roce 1962 americký magazín Time přispěchal s jiným přízviskem, Ogilvy - nejvyhledávanější kouzelník současného reklamního průmyslu.

David Ogilvy napsal řadu knih a publikací, za bibli a učebnici reklamy je považována kniha Ogilvy o reklamě.

Byl také autorem řady úspěšných reklamních sloganů. Jeden zdomácněl natolik, že ho společnost Dove používá i 52 let po jeho prvním uvedení. Pouze Dove obsahuje čtvrtinu hydratačního krému, tak nadčasový slogan zní.

David Ogilvy se narodil 23. června 1911 ve Skotsku. Jeho rodiči byli úspěšný skotský finanční poradce Francis John Ogilvy a Irka Dorotha Fairfieldová.

David Ogilvy s tradiční dýmkou na dobové fotografii

David Ogilvy s tradiční dýmkou na dobové fotografii

FOTO: Novinky

Roztržky s učiteli

Když malý David dosáhl tří let, Anglie vyhlásila Německu válku. Boje neblaze zasáhly celou Velkou Británii a neušetřily ani Skotsko. Francis John přišel o práci, David tak poprvé okusil, jak chutná chudoba.

Školu musel navštěvovat v chudinské čtvrti, ale vůbec mu to nevadilo. Učil se rád a brzy začal své spolužáky převyšovat. A nezůstalo jen u nich, často se o své pravdě neváhal hádat také s učiteli. Jeden z vyučujících otci vzkázal: „David má velmi široký všeobecný přehled a na svůj věk je neuvěřitelně vyspělý. V rozhovorech s učiteli má ale sklon k hádkám a často trpí pocitem, že má pravdu on, nikoliv učebnice.“

Po studiích v Edinburghu se Ogilvy dostal na Oxford, ale neuspěl. Odešel proto do Francie, kde pracoval jako kuchař v pařížském hotelu Majestic. Přestože se brzy stal šéfkuchařem, ani tato práce ho nenaplnila. Vrátil se proto do Anglie, kde se stal obchodním zástupcem společnosti prodávající kuchyňské potřeby.

Spotřebitel jako manželka

Zde si vedl tak dobře, až ho zaměstnavatel požádal, aby sepsal návod, jak se stát úspěšným prodejcem. Stejný návod o třicet let později časopis Fortune vyhlásil jako nejlepší manuál k prodeji v dějinách.

Po čase byl Ogilvy poslán na stáž do USA. Ameriku si zamiloval natolik, že si zde se ženou založili malou farmu. Bohužel, zkrachovali, a tak se v roce 1949 vrátili zpět do Anglie.

Za uspořené peníze, něco málo přes 6000 dolarů, Ogilvy založil reklamní agenturu Ogilvy, Benson & Mather. „Spotřebitel není blbec, je to vaše manželka!“ Tímto heslem se Ogilvy proslavil a po celou svou kariéru se jím řídil.

Začátky měla agentura krušné. Vlivem nízkých rozpočtů se Ogilvy často musel vzdát vlastního honoráře, aby se reklamu vůbec podařilo zrealizovat. Vycházel ale z předpokladu, že pro agenturu není horší reklama, než nedokončená zakázka, a tak na projektech neváhal i sám tratit. A karta se brzy začala obracet.

Po čtyřiceti letech na úplném vrcholu Ogilvy své reklamní konsorcium za 864 milionů dolarů prodal a přestěhoval se do Francie. Zde také 21. července 1999 ve věku 88 let zemřel.