Německý koncern Mercedes-Benz, dvojička francouzských firem Peugeot a Renault a právě italský Fiat. Tak zní složení nejstarších světových automobilek vyrábějících svá auta bez přerušení.

Historie Fiatu se začala psát v Turíně na severu Itálie 11. července 1899. Tehdy zde rodina Agnelliů světoznámou automobilku založila. Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italská automobilová továrna), tak zněl její celý název. Do povědomí světové automobilové veřejnosti se dostala pod svým zkratkovitým názvem Fiat.

Sázka na malé automobily

Rodina Agnelliů určila i kurs, kterým se bude Fiat ubírat. Volba padla na malé úsporné automobily, kde prvotním cílem byla finanční dostupnost a praktičnost. A rozhodnutí přineslo ovoce. Už v roce 1910, 11 let po svém založení, se Fiat vyhoupl na první místo mezi italskými prodejci automobilů.

O pár desítek let později specializace na menší auta zachránilo automobilce také pomyslný krk. Během 90. let se totiž Fiat dostal do hluboké krize a z miliardových dluhů se chtěl dostat mimo jiné s pomocí amerického koncernu General Motors.

Nový management ale nakonec přestál nejhorší a k rozprodání firmy nedošlo. Kůži Fiatu zachránily modely Grande Punto (z roku 2005) a především Bravo druhé generace (rok 2007).

 Úspěch "Mickey Mouse"

První velký úspěch zaznamenal Fiat v roce 1925. Tehdy totiž prvně představil model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Model se stal po celé Itálii obrovsky populární a během čtyř let se ho vyrobilo na 90 000 kusů.

Skutečná revoluce v historii automobilky ale přišla až v roce 1936 s maličkým Fiatem 500 Topolino. Auta pojmenovaného podle amerického komiksového hrdiny Myšáka Mickeyho se prodalo přes půl miliónu a na trhu se udržel až do poloviny 50. let.

Fiat 500 Topolino třídy B

Fiat 500 Topolino třídy B

FOTO: fotobanka Profimedia

Společnost přesáhla hranice Itálie a začala vyrábět i prodávat do celého světa. Fiaty na silnice sjížděly třeba v Argentině, Španělsku, Německu nebo Jugoslávii. Úspěšné modely Fiat 508 a 514 se v meziválečném období montovaly také v pražské továrně Walter.

Na přelomu let 60. a 70. italská továrna dobyla další trh, Sovětský svaz. V SSSR Fiat vybudoval automobilový závod VAZ, který začal vyrábět v Čechách velmi populární žigulíky.

Zhruba třetina akcií Fiatu dodnes stále patří investiční společnosti IFIL, přímým potomkům Giovanniho Agnelliho. Legendárního zakladatele, který stál u vzniku automobilky Fiat před 122 lety.