The Wall Street Journal je mezinárodní zpravodaj, soustředící se ve svých článcích především na ekonomiku. Čtenáře neoslovuje pouze na americké půdě, velmi úspěšné jsou i jeho evropské a asijské mutace.

Za důležitý zdroj informací je celosvětově považována také internetová prezentace Wall Street Journalu. Stránky spuštěné v roce 1995 patří k nejnavštěvovanějším zpravodajským serverům v USA.

Až do roku 2003 byl WSJ ve Spojených státech dokonce nejčtenějším periodikem, pak mu ale toto prvenství vyfoukl USA Today a pevně ho ve svých rukou drží dodnes.

Nelehké začátky

U vzniku The Wall Street Journal stála trojice přátel, Charles Dowe, Edward Jones a Charles Bergstresser. Ti ho začali vydávat pod hlavičkou Dow Jones & Company, společnosti, která vznikla v roce 1982.

Přímým předchůdcem WSJ byl malý list Customers Afternoon Letter. Jones ho pouze přejmenoval na údernější The Wall Street Journal. Název pramení z Wall Street, ulice v New Yorku se světoznámou Finanční čtvrtí, kde sídlí třeba americká burza.

The Wall Street Journal

The Wall Street Journal

FOTO: fotobanka Profimedia

Dne 8. července roku 1889 vyšlo historicky první číslo The Wall Street Journal.

V roce 1902 The Wall Street Journal změnil majitele. Vydavatelskou společnost za 130 000 dolarů koupil novinářský magnát Clarence Barron. Pod jeho úspěšnou vládou vzrostl počet prodaných výtisků ze sedmi tisíc denně na 50 tisíc. Barron ale v roce 1928 náhle zemřel, Velké hospodářské krize, která měla brzy postihnout USA, se tak nedožil.

Prosperující firmy se následně chopila rodina Bancroftů, která ji ovládala až do roku 2007.

Ve spárech Rupperta Murdocha

Svou moderní podobu získal WSJ už ve čtyřicátých letech 20. století. V době velké průmyslové expanze a rozmachu Spojených států. Modernizace obnášela vytvoření ikonového vzhledu hlavní strany a také nové strategie v oblasti národní distribuce. Jak moc byla strategie úspěšná, ukazují čísla. Došlo ke zvýšení nákladu z 33 000 kusů (rok 1941) až na 1,1 miliónu kusů (údaj z roku 1967).

I přes obrovský čtenářský narůst si i WSJ vybral slabší období. Stalo se tak v devadesátých letech, kdy se začalo spekulovat o jeho prodeji. Na vině byly klesající příjmy z reklamy a raketově rostoucí náklady na výrobu.

Nyní je WSJ součástí největšího mediálního impéria světa společnosti News Corporation. Impéria, které vlastní Ruppert Murdoch, multimilionář a jeden z nevlivnějších lidí v USA. O klidnou budoucnost WSJ je tak snad postaráno a dnešní výročí nebude zdaleka poslední, které prestižní list oslaví.