Odborníci tvrdí, že pro překonání vodní překážky je ekonomicky výhodnější postavit spíše most než tunel. V některých případech to však z různých důvodů nejde a proto se čas od času volí alternativa originálního spojení mostu s tunelem.

Příkladem takovéhoto kompromisu jsou tři stavby v americkém státě Virginie, most překlenující Tokijský záliv, anebo právě Öresund, druhý největší pevný most-tunel na světě.

Bouřlivých 100 let příprav

První plány na vybudování mostu mezi Dánskem a Švédskem zřely světlo světa před více jak 100 lety. Již ve 30. a 50. letech 20. století se zvažovaly různé možnosti spojení přes ostrov Saltholm, první přípravná dohoda mezi oběma státy byla podepsána v roce 1973. Ta ale spadla pod stůl v roce 1978 poté, co Dánsko odmítlo přestěhovat letiště Kastrup na ostrov Saltholm.

Stavba most-tunelu Öresund trvala tři roky

Stavba most-tunelu Öresund trvala tři roky.

FOTO: fotobanka Profimedia

Dohoda tak byla podepsána až v březnu 1991. V roce 1996 začala stavba a v srpnu 1999 byla položením posledního mostního dílu hrubá stavba dokončena.

Slavnostní otevření proběhlo za přítomnosti dánské královny Margrethe II., švédského krále Carla XVI. Gustafa i předsedů vlád obou zemí. Ceremoniál začal, když ve stejném okamžiku vyjely z obou zemí dva vlaky. První vezoucí dánskou královnu vyrazil z kodaňského Centrálního nádraží, druhý se švédským králem z Malmského Centralu.

Zahájení provozu

Veřejný provoz na Öresundu byl zahájen 1. července 2000 v pozdních večerních hodinách. Večer proto, aby se předešlo očekávanému náporu ze strany nedočkavých řidičů. To se ale nepodařilo, už v úvodních hodinách vjelo na Öresund zhruba tisíc automobilů.

Most-tunel Öresund spojuje Dánsko a Švédsko už 11 let

Öresund spojuje Dánsko a Švédsko už 11 let.

FOTO: fotobanka Profimedia

Dnes přes most přejede každý den až 10 000 automobilů.

Největší přínos Öresundu tkví v úspoře času. Osobní automobily, kamióny i vlaky vjedou ve švédském Malmö do tunelu, aby se během rekordních 35 minut vynořily v dánském hlavním městě. Pomalou trajektovou dopravu tak Öresund hravě překonal.

Most se skládá se ze dvou pater - vrchního se čtyřproudovou dálnicí pro automobilovou dopravu a spodního s dvěma kolejemi pro vlaky. Povolená rychlost na dálnici je 110 kilometrů v hodině, pro vlaky je maximum 200 kilometrů v hodině.

Öresund propojuje nejen dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavem Malmö, dánský ostrov Sjælland s jihošvédským krajem Skåne, ale v širším smyslu celou střední Evropu se Skandinávským poloostrovem.

A činí tak již 11 let, od 1. července 2000, kdy byl slavnostně otevřen.