Vše začalo už 12. května 1911, kdy se Jan Kašpar rozhodl, že v sobotu 13. května poletí na svatbu v letounu typu Blériot. Měl jít za svědka, chtěl tak překvapit snoubence.

Český inženýr, průkopník aviatiky u nás a nejznámější z prvních českých leteckých konstruktérů a pilotů si asi neuvědomil, co tím způsobil. Jednalo se o první dálkový let v českém letectví.

Přelet z Pardubic do Prahy byl dlouhý 120 kilometrů. Jan Kašpar letěl nad městy Přelouč a Kolín, k Praze se přiblížil v oblasti Proseku, odtud zamířil k Hradčanům, pak přes Petřín a Košíře ke Zlíchovu. Let trval 92 minut a nakonec přistál na louce u dostihového závodiště v Chuchli, kde na něj čekalo několik přátel.

Jan Kašpar, první český konstruktér letadel

FOTO: Wikipedia

Po tomto činu se Jan Kašpar stal hrdinou. Tisk ho opěvoval. Dokonce mu telegraficky pogratuloval i francouzský pilot a letecký konstruktér Louis Blériot. Jan Kašpar nepřestával a zdokonaloval své letouny. Dalším slavným letem byl první český dálkový let s pasažérem na palubě, byl jím redaktor z deníku Národní politika Jaroslav Kalva. Tentokrát odstartoval z Mělníku a přistál zase u Chuchle, trasu uletěl za 41 minut a 55 sekund.

Protože byl Jan Kašpar vlastenec a hlavně věřil vědě a technice, svůj slavný letoun Blériot už roku 1913 věnoval tehdejšímu Technickému muzeu Království českého, dnes Národní technické muzeum v Praze, kde je vystaven dodnes.

Letadlo Blériot XI

FOTO: Kogo

Historie se má opakovat přesně o sto let později. S replikou letounu poletí pilot Petr Mára. Repliky starších letounů jsou náročnější na řízení, aby se ale zjistilo, jestli letoun opravdu poletí, konají se po jeho dokončení experimentální lety. Petr Mára je jeden z pilotů, který dokáže ukočírovat Blériot, věrnou kopii letadla, s kterým se proslavil Jan Kašpar.

Ku příležitosti oslav Kašparova letu se přelet zopakuje. Tentokrát se ale poletí pouze ve výšce 150 metrů a nepoletí se nad Prahou. Pilot tak může kdykoliv přistát. Letoun je ultralehký, skoro plachtí, přistávací dráhu má tedy extrémně krátkou.

Počasí organizátorům nedělá starosti, let se uskuteční, i kdyby pršelo. Odstartuje se v pátek 13. května kolem sedmé hodiny z Kunětického letiště u Pardubic a přistát by Mára měl před devátou hodinou na závodišti ve Velké Chuchli.