Karl Friedrich Benz se narodil 23. listopadu 1844 v Baden Mühlburgu v Německu matce Josephině Vaillantové a řidiči lokomotivy Johannu Gregorovi Benzovi. Německý průmyslník však po narození dostal jméno po své matce, ale protože jeho otec zemřel při vlakovém neštěstí, když byly malému Karlovi dva roky, bylo jeho jméno změněno na Benz.

I když rodina žila v bídě, budoucí inženýr navštěvoval jazykovou školu, matka mu chtěla dopřát jen to nejlepší vzdělání. Karl byl výborným studentem, a tak v devíti letech nastoupil na vědecky zaměřené lyceum. Chtěl následovat svého otce, rozhodl se proto pro lokomotivy. Už v patnácti letech Benz složil zkoušky z oboru mechanického inženýrství na Univerzitě v Karlsruhe a za další čtyři roky školu dokončil s titulem inženýr.

První automobil měl tři kola

Už během studií Karla napadlo sestrojit vozidlo, které by nemuselo být tažené koňmi. Po škole Benz přeskakoval z jedné firmy do druhé, v žádné ho práce nenaplňovala, až roku 1871 založil vlastní firmu s materiály pro stavbu strojů a různých zařízení se společníkem Augustem Ritterem v Mannheimu. První rok byla firma na pokraji krachu, na Rittera nebylo spolehnutí, Benz tak všechno oddřel sám. Situaci zachránila až Karlova snoubenka Bertha Ringerová, která odkoupila za své věno Ritterův podíl. O rok později byla svatba.

První trojkolový automobil poháněný benzínem z roku 1885 Karl Benz vyrobil pár měsíců před pojízdným, který si dal patentovat.
První trojkolový automobil poháněný benzínem (nahoře) z roku 1885 Karl Benz vyrobil pár měsíců před pojízdným, který si dal patentovat. Už roku 1894 vyrobil benzínovou čtyřkolku (dole), která se lépe ovládala.

První trojkolový automobil poháněný benzínem (nahoře) z roku 1885 byl téměř nepojízdný, ale i přesto na něj o pár měsíců později obdržel Karl Benz patent. Už roku 1893 vyrobil benzínovou čtyřkolku (dole), která se podstatně lépe ovládala.

FOTO: fotobanka Profimedia

Karla ale spíše zajímaly motory, tak se pustil do stavby dvoudobého motoru a doufal, že se mu podaří zdokonalit tehdejší konstrukci toho spalovacího. První patent Benz obdržel už roku 1879 a za pár let zakládá Benz & Company, předchůdce Daimler-Benz, Mercedes-Benz a DaimlerChrysler. Společnost vyráběla spalovací motory, Karl se ale také pokoušel spolu s konstruktéry osadit kočár motorem. Výsledky byly ale velmi žalostné.

Inženýr Benz si však na rozdíl od druhých uvědomoval, že vývoj motoru musí jít současně s vývojem vozidla. V té době začal s výrobou čtyřdobého motoru podle Ottova patentu a s podvozkem tříkolového vozu. Bertha byla svému muži velkou oporou, podporovala ho a pomáhala překonávat nezdary. Netrvalo to však dlouho a Benz sestrojil první skutečný automobil.

Benz, největší automobilka světa

Čtyřdobý motor vlastní konstrukce umístěný mezi zadními koly osázený elektrickým zapalováním s cívkami, trojice kol a odpařovací chlazení. Vozidlo bylo dokončeno roku 1885, během jeho veřejné prezentace však automobil byl stěží řiditelný a házel sebou od jedné zdi ke druhé. Přesto si nechal automobil patentovat 29. ledna 1886 jako první automobil poháněný palivem, nazval jej Benz Patent Motorwagen.

První úspěšné silniční testy Benz uskutečnil na jaře roku 1886. Za rok zkonstruoval Motorwagen model 2 a za další rok konečnou verzi model 3 s dřevěnými koly. Už roku 1888 byl zahájen prodej a nové zboží na trhu se začalo potýkat s řadou problémů. V prvé řadě znesnadňovala jízdu řidičům nedostatečná infrastruktura a dalším neméně důležitým byl benzín, který se prodával jen v lékárnách jako ředidlo.

Mercedes Benz Muzeum ve Stuttgardu v Německu. K vidění tu jsou i první modely od inženýra Karla Benze.

Mercedes Benz Muzeum ve Stuttgardu v Německu. K vidění tu jsou i první modely od inženýra Karla Benze.

FOTO: fotobanka Profimedia

V roce 1894 vyrobil Benz upravený vůz pojmenován Velo, mezi roky 1894-1901 vzniklo 1200 kusů. V posledních letech 19. století byla společnost Benz největší automobilkou světa, v roce 1899 vyrobila 572 automobilů. Ve stejném roce vstoupila Benz & Company na burzu. V roce 1896 získal Benz patent na svůj plochý motor. Tento design dodnes uplatňují u svých motorů automobilky Porsche a Subaru, u motocyklů pak BMW.

Karl Friedrich Benz zemřel ve svém domě 4. dubna 1929 na zápal plic. Roku 1984 byl tento průmyslník, inženýr, konstruktér a vynálezce za své zásluhy uveden do Automobilové síně slávy.