Člověk by řekl, že na pivo v plechovce přišel chmelový národ, bohužel toto prvenství, tak jako spoustu jiných, nám vzaly Spojené státy americké. Na druhou stranu musíme ale říci, že v evropských zemích se lahodný nápoj v plechovce neuchytil tak jako v USA. Evropa přeci jenom dává přednost sklu v jakékoliv podobě.

Už v roce 1909 se přišlo na to, že pivo lze uchovávat v konzervě, tak jako mnoho jiných potravin. Trvalo ale 26 let, než se tento nápad dal uskutečnit. Plechovkového obalu se nažloutlý nápoj dočkal světla světa 24. ledna 1935. Na trh s ním ale nepřišel žádný z velkých pivovarů, jak se možná každý domnívá, ale malý podnik v Newarku ve státě New Jersey založený německým imigrantem Gottfriedem Kruegerem.

Američtí pivaři nový obal přijali kladně a neuvěřitelně rychle. Tak se z malého pivovaru stal konkurent obřích rozměrů. Většina z konzumentů dokonce tvrdila, že lahodný Kruegerův mok chutná mnohem lépe z plechu než ze skla. Za chvíli se novinka dostala na běžný trh a nenápadný podnik začal ohrožovat ty velké jako Anheuser-Bush.

Inovace plechovky

Dalším průlomovým rokem byl rok 1958, kdy plechovky začaly být vyráběny z hliníku, a tudíž se staly lehčími. O pár let později přišly pivovary i s použitelnou verzí snadno otevíratelné plechovky s plochým vrškem. V 50. letech se skládala ze tří částí: pájené tělo a dolní a horní dno. Dvoudílná se objevila na trhu v roce 1974, přičemž se sestávala z válcové nádoby a horního víčka s odtrhovacím uzávěrem.

Základním požadavkem fanoušků piva byla váha. Když pomineme, že v době vzniku plechovka piva byla velice těžká, protože byla vyráběna z oceli, tak v roce 1951 už vážila jen 83 gramů díky hliníkové výrobě. Kolem roku 1974 se váha plechovky pohybovala kolem 38 gramů. Dnešní plechovky vyráběné z pocínovaného ocelového plechu váží jen 13,4 gramů.

Od poloviny minulého století začaly plechovky dobývat svět. Přibližně ve stejné době se v plechovce objevily i nealkoholické nápoje. Počátkem 60. let dokonce předběhly v prodejnosti své konkurenty v tradiční lahvi. Plechovky ovládly trh na celém světě. Například ve Velké Británii a Švédsku se podíl piva v plechovkách pohybuje kolem 70%.

Výborný společník na dovolenou

V Československu se pivo do plechovek začalo stáčet až začátkem 90. let. Český konzument je zvyklí na svůj standard a doteď má oblibu převážně v točené podobě nahořklého moku. Jedním z prvních výrobců, který začal stáčet pivo do plechu, byl Plzeňský prazdroj. Celkový podíl v plechu baleného piva na tuzemském trhu se pohybuje kolem 2 až 3%. Nízká obliba se proto odráží v jeho ceně.

České pivo v plechovkách si oblibu moc nezískalo, největšího úspěchu zaznamenává v období prázdnin, kdy si každý svůj oblíbený nápoj vozí i za hranice. Ilustrační foto

České pivo v plechovkách si oblibu moc nezískalo, největšího úspěchu zaznamenává v období prázdnin, kdy si každý svůj oblíbený nápoj vozí i za hranice.

FOTO: fotobanka Profimedia

Největšího úspěchu plechovkového piva však české pivovary zaznamenávají každoročně ve stejnou dobu. V období prázdnin a dovolených si čeští fajnšmekři nedovolí vycestovat ze země bez pořádné dávky tradičního českého nápoje, a to se jim jejich nerozbitnost a skladnost hodí.