Vědci objevili zbraň na rakovinu

Právo, aa

K raketovému popohnání imunitního systému přirovnávají média nově objevenou možnost léčby rakoviny. Dosud neznámý protein dokáže přinutit organismus, aby vyrobil dostatek specializovaných zbraní proti nemocným buňkám.

„Našli jsme zcela nový způsob, jak použít imunitní systém k boji s rakovinou,“ oznámil Philip Ashton-Rickardt z imunobiologické sekce londýnské univerzity Imperial College (ICL).

„Může jít o převrat v léčbě nádorů a virových nemocí,“ dodal. Imunologové nový protein a jeho vlastnosti objevili při pokusech na laboratorních myších, u nichž zkoumali důsledky různých mutací.

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Buňky si budou pamatovat nepřítele

Zvířata, jež mimořádně úspěšně čelila naočkované rakovině a infekcím, měla v organismu neznámou bílkovinu. Vědci ji označili jako lymfocytovou expanzní molekulu – LEM. Její přítomnost se odrážela ve zvýšené produkci tzv. T-buněk, což je nástroj imunitního systému pro likvidaci nemocných a napadených buněk. Ty tělo produkuje při onemocnění ve zvýšené míře, řada typů virů a nádorových bujení však dokáže jejich účinnost efektivně snížit.

LEM ale stimuluje až desetinásobnou produkci T- buněk, takže imunitní protiútok organismu má řádově vyšší šanci patogeny zlikvidovat. Nově objevený protein však přináší organismu i další výhodu – posiluje paměť T-buněk, které tak jsou úspěšnější ve vyhledávání a ničení již známých typů nádorů či virů.

To otevírá možnosti účinné prevence metastáz. Týž protein se podle studie, publikované ve odborném časopisu Science, vyskytuje i v lidském organismu.

„Odhalili jsme, že protein LEM má schopnost regulovat specifické energetické procesy v buňkách, zejména aktivizovat mitochondrie,“ vysvětlil Claudio Amaro z londýnské Univerzity královny Marie (QMUL).

Testy na lidech nejdříve za tři roky

„Objev se odrazí v léčbě široké škály onemocnění nejen rakovinou, ale i chronickými zánětlivými nemocemi a autoimunitními poruchami, jako je například ateroskleróza nebo revmatoidní artritida,“ dodal Amaro.

Nyní vědci musí zjistit, zda je možné LEM aktivizovat vnějším vlivem a zda se jeho účinek může projevit i v lidském organismu. To bude podle odhadu autorů výzkumu trvat tři roky a teprve poté bude možné začít s testy na dobrovolnících.

ICL, QMUL a curyšská ETH a Harvardská univerzita, které na objevu spolupracovaly, si již zažádaly o dva patenty vztahující se k novému proteinu a jeho využití a další práce na hledání použitelné terapie převedly na privátní firmu při ICL. Ta teď bude pracovat na vývoji léčebné látky a optimální terapii.